Patiënte zit in het Atrium Arnhem op de bank en kijkt op smartphone

Evaluatie uitval ICT-netwerk maandag 19 februari



Op maandag 19 februari hadden we door een stroomstoring in de regio Arnhem, binnen Rijnstate problemen met het computersysteem en de telefoon. In dit bericht leggen we uit wat er is gebeurd.

Uiteraard gaat het ziekenhuis bij plotselinge uitval van de stroom direct over op een noodstroomvoorziening. De patiëntenzorg kan dan gewoon doorgaan. Als we verwachten langere tijd op noodstroom te moeten draaien, overwegen we of we geplande operaties afzeggen. Dat doen we uit voorzorg, omdat we tijdens noodstroom geen back-up meer hebben en we geen enkel risico willen lopen dat tijdens een operatie de stroom helemaal wegvalt. Al snel bleek dat deze stroomstoring langer zou duren. We hebben dan ook besloten de operaties voor de middag te annuleren. Spoedpatiënten werden zo veel mogelijk naar andere ziekenhuizen verwezen.

Uitval van het ICT-netwerk

Als in het ziekenhuis de stroom uitvalt, gaan we dus automatisch over op noodstroom. Zodra de netstroom weer stabiel is, gaan we weer over op netstroom. Maandag gingen we tot twee keer toe terug op netstroom, waarna bleek dat deze nog niet stabiel was en we weer op noodstroom overgingen. Deze meerdere dips in de stroomtoevoer hebben schade aangericht aan ons ICT-netwerk. Daardoor hadden we ineens geen toegang meer tot onze digitale bestanden, dossiers en telefonie. We konden niet meer in patiëntdossiers kijken, wat het verlenen van zorg lastiger maakt. Om die reden zijn alle patiënten met een afspraak in de middag op een van onze poliklinieken in Arnhem, Velp, Zevenaar en Arnhem-Zuid zo veel mogelijk afgebeld. Hiervoor gebruikten we mobiele telefoons, omdat we ook niet konden bellen via de vaste telefoonverbinding. Helaas konden we niet iedereen afbellen, omdat we niet in het digitale dossier konden voor de telefoonnummers. De zorg voor de patiënten die opgenomen waren in ons ziekenhuis, kon onverminderd doorgaan met behulp van papieren dossiers.

Monteurs zijn direct aan het werk gegaan om de schade aan het netwerk te herstellen. Gelukkig was de schade binnen enkele uren hersteld, was de netstroom in die tijd ook weer stabiel en konden we snel weer volop zorg verlenen. Uiteraard gaan we nog uitgebreid evalueren wat er precies is misgegaan en waarom het is misgegaan, zodat we deze situatie in de toekomst kunnen voorkomen.

Snel een nieuwe afspraak

De storing was vooral vervelend voor patiënten die maandag een afspraak hadden die niet door kon gaan. Onze excuses voor het ongemak. We plannen voor hen snel een nieuwe datum voor de afspraak of operatie.

Sluiten

Welke informatie wilt u downloaden?

De pagina die u nu bekijkt, is automatisch aangevinkt om te downloaden. Ziet u hieronder nog meer pagina’s staan? Dan kunt u zelf aanvinken welke pagina’s u wilt toevoegen.

De huidige pagina

Lettergrootte PDF
Deel PDF via: