Veelgestelde vragen
Laatste informatie over het coronavirus

Veelgestelde vragen over coronavirus

Als u naar het ziekenhuis komt, vragen we u vooraf naar uw gezondheid. Dit doen we via een digitale vragenlijst en bij de hoofdingang. Het is belangrijk dat u zelf het ziekenhuis belt als u klachten heeft die kunnen wijzen op het coronavirus. Zo nodig krijgt u een mondneusmasker op voordat u het ziekenhuis in gaat. Lees hier meer over.

In het ziekenhuis vragen wij u om zich te houden aan een aantal regels:

  • Houd 1,5 meter afstand van andere mensen;
  • Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog;
  • Begroet zonder handen schudden;
  • Ontsmet uw handen bij het desinfectiepompje bij binnenkomst en weggaan;
  • Stap met maximaal 3 personen tegelijk in de lift;
  • Heeft u een mondneusmasker gekregen? Houd deze op als u in het ziekenhuis bent en gooi het weg bij het verlaten van het ziekenhuis in de daarvoor bestemde afvalbakken;
  • U bent maximaal 5 minuten voor uw afspraak aanwezig in de wachtruimte (vanwege beperkte ruimte in de wachtruimte);
  • Wij vragen u het ziekenhuis direct na uw afspraak te verlaten.

Als u naar het ziekenhuis komt, vragen we u vooraf naar uw gezondheid. Dit doen we via een digitale vragenlijst en bij de hoofdingang. Zo nodig krijgt u een mondneusmasker op voordat u het ziekenhuis in gaat. Om de 1,5 meter afstand te kunnen houden en de drukte in het ziekenhuis te beperken, is het belangrijk dat u zonder begeleider naar uw afspraak komt. Alleen als dit echt niet kan of als het anders met u is afgesproken, mag u maximaal 1 begeleider meenemen. Ook gelden er aangepaste bezoektijden en bezoekregels. Lees meer over de maatregelen.

We breiden de gewone zorg weer stap voor stap uit. We gaan meer patiënten uitnodigen voor afspraken of operaties in ons ziekenhuis. Op basis van urgentie bepalen we voor welke patiënten we als eerste een afspraak inplannen. Uw arts beoordeelt of dit voor u geldt. We vragen u dringend om hier niet zelf over te bellen. Als uw afspraak wordt ingepland bellen wij u hierover. We bellen met een anoniem nummer. Lees hier meer over.

Controle op mogelijke klachten coronavirus
Als u naar het ziekenhuis komt, vragen we u vooraf naar uw gezondheid. Dit doen we via een digitale vragenlijst en bij de hoofdingang. Het is belangrijk dat u zelf het ziekenhuis belt als u klachten heeft die kunnen wijzen op het coronavirus. Zo nodig krijgt u een mondneusmasker op voordat u het ziekenhuis in gaat. Lees hier meer over.

U mag helaas geen begeleider meenemen
Om de 1,5 meter afstand te kunnen houden en de drukte in het ziekenhuis te beperken, is het belangrijk dat u zonder begeleider naar uw afspraak komt. Alleen als dit echt niet kan of als het anders met u is afgesproken, dan mag u maximaal 1 begeleider meenemen. Ook uw begeleider vragen wij dan om thuis alvast de vragen te beantwoorden over klachten die te maken kunnen hebben met het coronavirus. Beantwoordt uw begeleider een van deze vragen met ‘ja’, dan mag hij of zij helaas niet met u meekomen naar het ziekenhuis.

Tip: u kunt een voor u belangrijke naaste bellen en op de luidspreker zetten tijdens uw afspraak. Zo kan hij/zij meeluisteren en ook iets zeggen. Of u kunt het gesprek opnemen met uw mobiele telefoon, zodat u dit later met iemand terug kunt luisteren.

Om de 1,5 meter afstand te kunnen houden en de drukte in het ziekenhuis te beperken, is het belangrijk dat u zonder begeleider naar uw afspraak komt. Alleen als dit echt niet kan of als het anders met u is afgesproken, dan mag u maximaal 1 begeleider meenemen. Ook uw begeleider vragen wij dan om thuis alvast de vragen te beantwoorden over klachten die te maken kunnen hebben met het coronavirus. Beantwoordt uw begeleider een van deze vragen met ‘ja’, dan mag hij of zij helaas niet met u meekomen naar het ziekenhuis.

Tip: u kunt een voor u belangrijke naaste bellen en op de luidspreker zetten tijdens uw afspraak. Zo kan hij/zij meeluisteren en ook iets zeggen. Of u kunt het gesprek opnemen met uw mobiele telefoon, zodat u dit later met iemand terug kunt luisteren.

Dagbehandeling, opname en operatie
Bij een dagbehandeling, opname of operatie mag uw begeleider u op dit moment alleen brengen en halen. Uw begeleider mag dus niet blijven. Bij kinderen en jongeren mag één van de ouders blijven.

Als u naar het ziekenhuis komt, vragen we u vooraf naar uw gezondheid. Dit doen we via een digitale vragenlijst en bij de hoofdingang. Het is belangrijk dat u zelf het ziekenhuis belt als u klachten heeft die kunnen wijzen op het coronavirus. Bij klachten krijgt u een mondneusmasker op voordat u het ziekenhuis in gaat. Lees hier meer over.

Begeleiders mogen alleen mee naar binnen als dat echt nodig is en zij geen klachten hebben. Met deze maatregel proberen we onze patiënten, bezoekers en medewerkers te beschermen en de kans op verspreiding van het coronavirus te verkleinen.

Niet al onze medewerkers dragen mondneusmaskers. Wij volgen hierin de richtlijnen van het RIVM. Medewerkers dragen alleen mondneusmaskers op afdelingen waar corona(verdachte) patiënten worden verpleegd en op andere afdelingen als dat nodig is.

Als medewerkers klachten hebben, blijven zij thuis en worden op corona getest.

Om patiënten, bezoekers en medewerkers te beschermen tegen het coronavirus zijn onze bezoektijden en bezoekregels aangepast. Gelukkig zijn er nog andere mogelijkheden om in contact te blijven met uw naaste:

  • Heeft een patiënt een mobiele telefoon of tablet? Dan kunt u berichten sturen en (video)bellen. Als een patiënt hier hulp bij nodig heeft, dan helpen onze medewerkers graag.
  • Heeft een patiënt geen mobiele telefoon of tablet? Op iedere afdeling is een tablet beschikbaar. Als een patiënt wil videobellen, helpen onze medewerkers hierbij.

Ja, u kunt nog bevallen in Rijnstate. Er gelden wel strengere richtlijnen:

  • Naast de verloskundige, mag alleen uw partner meekomen (of één begeleider).
  • Is uw partner (of begeleider) verkouden of heeft hij/zij griepklachten? Dan mag hij/zij niet naar het ziekenhuis komen.

Uw partner (of begeleider) mag wel blijven slapen.

Een CT-scan of röntgenfoto laten maken? Dat kan voorlopig alleen door een afspraak te maken bij de afdeling Radiologie in Rijnstate Arnhem of Zevenaar. We maken tijdelijk geen foto’s en scans op inloop. De afdeling Radiologie in Rijnstate Arnhem-Zuid is voorlopig gesloten. Lees hier meer over.

Door de maatregelen rond het coronavirus kunt u niet op alle locaties terecht voor bloedafname. De meest actuele informatie hierover vindt u op de website van ZekerWeten.

Patiënten die misschien het coronavirus hebben, worden in isolatie verpleegd. De zorgverleners hebben beschermende kleding aan. Afhankelijk van de uitslag van de test wordt de patiënt wel/niet uit isolatie gehaald.

Maakt u zich zorgen over uw medische situatie? Stel dan uw vraag aan uw behandelend arts of bel met de polikliniek waar u onder behandeling bent.

Rijnstate heeft besloten om bijeenkomsten en evenementen in het ziekenhuis voorlopig te annuleren. Dit geldt in ieder geval tot en met augustus 2020. We doen dit uit voorzorg vanwege het coronavirus. We proberen hierdoor de kans op besmetting met het coronavirus zo klein mogelijk te houden. 

Heeft u zich al aangemeld? Het is dan niet nodig om u hiervoor af te melden. In onze agenda staan welke bijeenkomsten zijn geannuleerd.

Het is niet nodig om bijvoorbeeld rolstoelen of knopjes van liften of koffieautomaten extra schoon te maken. De kans dat het virus via oppervlakken wordt overgedragen is niet groot. Om besmetting met het coronavirus te voorkomen, is het belangrijk dat het virus niet in uw mond, neus of oogslijmvlies komt. Dit voorkomt u door vaak uw handen te wassen met water en zeep en uw gezicht niet aan te raken als uw handen niet schoon zijn.

Op de factuur van uw zorgverzekeraar vindt u een overzicht van de activiteiten die vanwege uw aandoening of behandeling zijn uitgevoerd in het ziekenhuis. Het is mogelijk dat op dit overzicht een ‘eerste polikliniekbezoek’ of een ‘herhaal polikliniekbezoek’ staat, terwijl u voor uw afspraak niet in het ziekenhuis bent geweest. Om patiënten tijdens het coronavirus niet onnodig naar het ziekenhuis te laten komen, zijn afspraken op de polikliniek zoveel mogelijk vervangen door afspraken op afstand. Bijvoorbeeld telefonisch, per e-mail of via videobellen. Dit is landelijk afgesproken door zorgaanbieders, zorgverzekeraars en de NZa. Of uw afspraak in het ziekenhuis of op afstand is geweest, heeft geen invloed op de hoogte van de factuur. Het tarief is hetzelfde.

U kunt deze vragenlijst invullen. Afhankelijk van uw antwoorden krijgt u een advies of aanvullende regionale informatie voor bijvoorbeeld contact met uw huisarts of GGD voor een test.

Sluiten

Welke informatie wilt u downloaden?

De pagina die u nu bekijkt, is automatisch aangevinkt om te downloaden. Ziet u hieronder nog meer pagina’s staan? Dan kunt u zelf aanvinken welke pagina’s u wilt toevoegen.

De huidige pagina

Lettergrootte PDF
Deel PDF via: