Veelgestelde vragen
Laatste informatie over het coronavirus

Veelgestelde vragen over coronavirus

Als u naar het ziekenhuis komt, vragen we u vooraf naar uw gezondheid. Dit doen we via een digitale vragenlijst. Het is belangrijk dat u zelf het ziekenhuis belt als u klachten heeft die kunnen wijzen op het coronavirus.

Vanaf zaterdag 25 september is anderhalve meter afstand houden in Nederland niet meer verplicht. In Rijnstate verandert er op dat moment niets. Om onze kwetsbare patiënten te blijven beschermen en te zorgen dat iedereen zich veilig kan voelen in ons ziekenhuis, blijven de basismaatregelen na 25 september hetzelfde. In het ziekenhuis vragen wij u om zich te houden aan een aantal regels:

  • Vul vooraf de digitale coronavragenlijst in;
  • Houd 1,5 meter afstand van andere mensen;
  • Ontsmet uw handen bij het desinfectiepompje bij binnenkomst en weggaan;
  • Draag een mondneusmasker;
  • Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog;
  • Begroet zonder handen schudden;
  • Kom bij voorkeur alleen naar het ziekenhuis. Lukt dit niet? Bespreek dit dan met uw behandelaar;
  • Stap met maximaal 3 personen tegelijk in de lift;
  • U bent maximaal 5 minuten voor uw afspraak aanwezig in de wachtruimte (vanwege beperkte ruimte in de wachtruimte);
  • Wij vragen u het ziekenhuis direct na uw afspraak te verlaten;
  • Houd u aan de aangepaste bezoektijden en bezoekregels.

Wij voeren de gewone zorg zoveel mogelijk uit. Op basis van urgentie bepalen we voor welke patiënten we als eerste een afspraak inplannen. Uw arts beoordeelt of dit voor u geldt. We vragen u dringend om hier niet zelf over te bellen. Als uw afspraak wordt ingepland, bellen wij u hierover. We bellen met een anoniem nummer. Lees meer hierover.

Controle op mogelijke klachten coronavirus
Als u naar het ziekenhuis komt, vragen we u vooraf naar uw gezondheid. Dit doen we via een digitale vragenlijst. Het is belangrijk dat u zelf het ziekenhuis belt als u klachten heeft die kunnen wijzen op het coronavirus. 

Kom alleen naar het ziekenhuis
Kom bij voorkeur alleen naar uw afspraak. Lukt dit niet? Bespreek dit dan met uw behandelaar. Besluit uw behandelaar dat u toch iemand mee mag nemen? Dan vragen wij uw begeleider om thuis alvast de vragen te beantwoorden over klachten die te maken kunnen hebben met het coronavirus. Beantwoordt uw begeleider een van deze vragen met ‘ja’, dan mag hij of zij helaas niet met u meekomen naar het ziekenhuis. 

Gaat het om een afspraak voor een kind?
Eén ouder of gezaghebbende mag dan mee naar de afspraak. Zie ook: www.rijnstate.nl/afspraakkind.

Kom bij voorkeur alleen naar uw afspraak. Lukt dit niet? Bespreek dit dan met uw behandelaar. Besluit uw behandelaar dat u toch iemand mee mag nemen? Dan vragen wij uw begeleider om thuis alvast de vragen te beantwoorden over klachten die te maken kunnen hebben met het coronavirus. Beantwoordt uw begeleider een van deze vragen met ‘ja’, dan mag hij of zij helaas niet met u meekomen naar het ziekenhuis. 

Gaat het om een afspraak voor een kind?
Eén ouder of gezaghebbende mag dan mee naar de afspraak. Zie ook: www.rijnstate.nl/afspraakkind.

Tip voor als u alleen naar uw afspraak komt: u kunt een voor u belangrijke naaste bellen en op de luidspreker zetten tijdens uw afspraak. Zo kan hij/zij meeluisteren en ook iets zeggen. Of u kunt het gesprek opnemen met uw mobiele telefoon, zodat u dit later met iemand terug kunt luisteren.

Binnen Rijnstate dragen medewerkers, patiënten én bezoekers een mondneusmasker. Dit geldt voor iedereen vanaf 13 jaar. U mag een eigen mondneusmasker dragen. Heeft u die niet, dan krijgt u er een bij de ingang van ons ziekenhuis. Medewerkers dragen een chirurgisch mondneusmasker. Dit doen we om de kans op verspreiding van het coronavirus te verkleinen.

Let op: voor de Spoedeisende Hulp (SEH) geldt een uitzondering op deze maatregel: daar moet u altijd een door ons goedgekeurd chirurgisch mondneusmasker te dragen. Deze krijgt u van een van onze medewerkers op de SEH.  

Om patiënten, bezoekers en medewerkers te beschermen tegen het coronavirus zijn onze bezoektijden en bezoekregels aangepast. Gelukkig zijn er nog andere mogelijkheden om in contact te blijven met uw naaste:

  • Heeft een patiënt een mobiele telefoon of tablet? Dan kunt u berichten sturen en (video)bellen. Als een patiënt hier hulp bij nodig heeft, dan helpen onze medewerkers graag.
  • Heeft een patiënt geen mobiele telefoon of tablet? Op iedere afdeling is een tablet beschikbaar. Als een patiënt wil videobellen, helpen onze medewerkers hierbij.

Ja, u kunt nog bevallen in Rijnstate. Naast de verloskundige mag alleen uw partner meekomen (of één begeleider). Uw partner (of begeleider) mag blijven slapen.

 

Een CT-scan of röntgenfoto laten maken? Dat kan voorlopig alleen door een afspraak te maken bij de afdeling Radiologie in Rijnstate Arnhem of Zevenaar. We maken tijdelijk geen foto’s en scans op inloop. De afdeling Radiologie in Rijnstate Arnhem-Zuid is voorlopig gesloten. Lees hier meer over.

Patiënten die misschien het coronavirus hebben, worden in isolatie verpleegd. De zorgverleners hebben beschermende kleding aan. Afhankelijk van de uitslag van de test wordt de patiënt wel/niet uit isolatie gehaald.

Maakt u zich zorgen over uw medische situatie? Stel dan uw vraag aan uw behandelend arts of bel met de polikliniek waar u onder behandeling bent.

Het is niet nodig om bijvoorbeeld rolstoelen of knopjes van liften of koffieautomaten extra schoon te maken. De kans dat het virus via oppervlakken wordt overgedragen is niet groot. Om besmetting met het coronavirus te voorkomen, is het belangrijk dat het virus niet in uw mond, neus of oogslijmvlies komt. Dit voorkomt u door vaak uw handen te wassen met water en zeep en uw gezicht niet aan te raken als uw handen niet schoon zijn.

Op de factuur van uw zorgverzekeraar vindt u een overzicht van de activiteiten die vanwege uw aandoening of behandeling zijn uitgevoerd in het ziekenhuis. Het is mogelijk dat op dit overzicht een ‘eerste polikliniekbezoek’ of een ‘herhaal polikliniekbezoek’ staat, terwijl u voor uw afspraak niet in het ziekenhuis bent geweest. Om patiënten tijdens het coronavirus niet onnodig naar het ziekenhuis te laten komen, zijn afspraken op de polikliniek zoveel mogelijk vervangen door afspraken op afstand. Bijvoorbeeld telefonisch, per e-mail of via videobellen. Dit is landelijk afgesproken door zorgaanbieders, zorgverzekeraars en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Of uw afspraak in het ziekenhuis of op afstand is geweest, heeft geen invloed op de hoogte van de factuur. Het tarief is hetzelfde.

U kunt deze vragenlijst invullen. Afhankelijk van uw antwoorden krijgt u een advies of aanvullende regionale informatie voor bijvoorbeeld contact met uw huisarts of GGD voor een test.

Sluiten

Welke informatie wilt u downloaden?

De pagina die u nu bekijkt, is automatisch aangevinkt om te downloaden. Ziet u hieronder nog meer pagina’s staan? Dan kunt u zelf aanvinken welke pagina’s u wilt toevoegen.

De huidige pagina

Lettergrootte PDF
Deel PDF via: