Een vrouw met schoudertas loopt voor de wand met woorden

Waardegedreven zorg: Verpleegkundig aanspreekpunt voor palliatieve oncologiepatiënten



Continu de zorg verbeteren en de patiënt betrekken klinkt eenvoudig. Maar hoe zorg je dat deze onderdelen van waardegedreven zorg ook echt werken in de praktijk? Bianca Vreven, gespecialiseerd verpleegkundige oncologie, vertelt hoe ze met collega's en het Rijnstate Centrum voor Ondersteunende & Palliatieve Zorg (COPZ) het verpleegkundig aanspreekpunt verbeterde. Dankzij deze aanpassing krijgen oncologiepatiënten in het palliatieve traject naast hun hoofdbehandelaar, ook een vast verpleegkundig aanspreekpunt die hen begeleidt in hun behandeltraject.

Een aantal jaar geleden werd duidelijk dat palliatieve oncologiepatiënten eigenlijk alleen nog maar hun behandelend arts zien. Ze hebben verder geen intensieve contacten of begeleiding meer van een verpleegkundige uit Rijnstate. Bianca en haar collega’s vonden dat dit anders kon, en onderzochten hoe ze een vast verpleegkundig aanspreekpunt voor deze groep konden organiseren. “Dat de patiënten ook behoeften hadden aan begeleiding tijdens het palliatieve traject, bleek uit de PREMs (patiëntenervaringsvragenlijst) die een collega tijdens haar eindscriptie deed”, zegt Bianca. “Hierin is onder andere gevraagd wat oncologische patiënten missen in de palliatieve fase. Dit was voor ons een extra bevestiging”.

Luisteren naar wat de patiënt nodig heeft

Begin 2023 is het verpleegkundig aanspreekpunt voor palliatieve patiënten gestart binnen de urologie- en hoofd-/halsketen. De meeste patiënten krijgen een kuur op de oncologische dagverpleging, waardoor Bianca en haar collega’s makkelijk even langs kunnen lopen om te kijken hoe het gaat. Tussen de kuren door worden de patiënten gebeld om te vragen of ze nog hulp wensen. En in het geval van complexe palliatieve vraagstukken wordt ook contact opgenomen met de collega’s van het COPZ.

Er wordt echt samen met de patiënten gekeken naar waar zij behoefte aan hebben. Het is belangrijk dat ze zoveel mogelijk zelf de regie houden. De hulp die er wordt geboden is dus ook per patiënt verschillend. Bianca: “De ene keer is dit contact opnemen met de huisarts, een andere keer vertellen wij over de platformen die hulp kunnen bieden, zoals kanker.nl. Maar vaak is het ook gewoon het bieden van een luisterend oor.”

Laagdrempelig contact

De reacties op het verpleegkundig aanspreekpunt zijn erg positief. Patiënten zijn blij dat ze toegankelijk en laagdrempelig contact hebben. Doordat een vertrouwensband wordt opgebouwd, zijn ze niet bang om te bellen of te mailen. En ook de familie van de patiënten vindt de hulp erg fijn, merkt Bianca: ”Ik zag na een paar maanden al zó de meerwaarde – de diepgang met patiënten en samen een pad uitzetten. Samen de opties bespreken hoe zij het palliatieve traject ingaan. Het is echt waardegedreven zorg.”

Bianca vertelt verder: “Wat ik ook mooi vind is dat, als iemand uitbehandeld is, ik nog steeds kan helpen. Zo heb ik meegemaakt dat de overdracht naar de huisarts nog niet was gedaan. Toen heb ik ervoor gezorgd dat de huisarts werd ingeschakeld. Het geeft echt voldoening aan mijn vak, dat ik in die laatste fase nog iets voor deze mensen kan betekenen.”

Blijven verbeteren

Het project van Bianca en haar collega’s is ondertussen uitgebreid naar andere zorgketens. Zo is er voor borstkanker- en maag/darmkankerpatiënten in de palliatieve fase nu ook een verpleegkundig aanspreekpunt. En dat is nog maar het begin, denkt Bianca. “We kunnen nog verder groeien. Ik zou bijvoorbeeld graag een patiënt eens thuis bezoeken om te kijken of daar alles goed loopt. Hebben ze nog iets nodig? Of als ze uitbehandeld zijn: hoe hebben zij het ervaren? En een evaluatiegesprek met de nabestaanden. Van zo’n evaluatie kunnen we veel leren. We willen tenslotte blijven verbeteren.”

Ondersteunende en palliatieve zorg

Als genezing van ziekte niet meer mogelijk is, kan palliatieve zorg van grote betekenis zijn. Het Consultteam Ondersteunende & Palliatieve Zorg heeft aandacht voor de behandeling van pijn en lichamelijke klachten, maar ook voor vragen en zorgen op het psychosociale en spirituele vlak. Met onze zorg streven we naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van leven.

Sluiten

Welke informatie wilt u downloaden?

De pagina die u nu bekijkt, is automatisch aangevinkt om te downloaden. Ziet u hieronder nog meer pagina’s staan? Dan kunt u zelf aanvinken welke pagina’s u wilt toevoegen.

De huidige pagina

Lettergrootte PDF
Deel PDF via: