Patiënt herkent bericht ZorgDomein vaak niet



Een patiënt die verwezen wordt naar (bijvoorbeeld) Rijnstate, krijgt een brief vanuit ZorgDomein: het patiëntbericht. Daarop staan details over hoe de patiënt een afspraak kan maken. Dit bericht krijgt de patiënt op papier mee of hij krijgt deze per e-mail. In dat laatste geval krijgt hij een e-mail vanuit ZorgDomein en niet vanuit de huisartsenpraktijk. Dat leidt nog wel eens tot onduidelijkheid.

ZorgDomein is een voor de patiënt onbekende organisatie. De kans bestaat dat de patiënt een e-mail van een onbekende afzender niet opent. Ook bestaat de kans dat de patiënt niet klikt op een link in een e-mail van een onbekende afzender. Overigens stuurt ZorgDomein de e-mail namens de huisarts, dus uw naam staat wel in de mail. Maar dat ziet de patiënt pas als hij deze leest.

Wat ziet de patiënt verder?

Klikt de patiënt op de link in de e-mail, dan komt hij direct in het patiëntportaal van ZorgDomein. Daar logt hij vervolgens in met zijn geboortedatum. In het patiëntbericht leest hij hoe hij een afspraak kan maken. De patiënt bevindt zich dan wel in een portaalomgeving, maar (nog) niet in die van Rijnstate. Het is een tussenstap. Dat kan tot verwarring leiden.

Wat kunt u als verwijzer doen?


Vertel de patiënt die u verwijst dat hij een e-mail krijgt van ZorgDomein. Eventueel ter toelichting: de organisatie die de (technologische) verbinding vormt tussen patiënten en zorgverleners in vrijwel heel Nederland.

Sluiten

Welke informatie wilt u downloaden?

De pagina die u nu bekijkt, is automatisch aangevinkt om te downloaden. Ziet u hieronder nog meer pagina’s staan? Dan kunt u zelf aanvinken welke pagina’s u wilt toevoegen.

De huidige pagina

Lettergrootte PDF
Deel PDF via: