Aandoening, behandeling en onderzoek
Specialist in spreekkamer geeft patiënte een hand
Laatste informatie over het coronavirus

Blijf in beweging

Bewegen is goed voor u. Ook als u bent opgenomen in het ziekenhuis. Daarnaast is aandacht voor goede voeding met genoeg energie en eiwitten belangrijk. Hier leest u informatie over bewegen voor, tijdens en na uw opname in het ziekenhuis. Ook geven we u uitleg en advies over voeding met veel eiwitten.

Waarom is bewegen belangrijk? 

Tijdens uw opname in het ziekenhuis bent u vaak minder actief dan thuis. Als u veel in bed ligt of weinig beweegt, worden uw spieren minder sterk. Als u ziek bent of net geopereerd bent, gebeurt dit nog sneller. Uit onderzoek is gebleken dat mensen na een dag rust in bed ongeveer 1,5 procent van hun spiermassa verliezen. Na een week ziek zijn, kunt u dus zomaar 10 procent spiermassa verloren zijn.

Zeker voor mensen die al wat minder spierkracht hebben, kan het verliezen van spierkracht tijdens een opname in het ziekenhuis directe gevolgen hebben voor het dagelijks leven. Voor iedereen is het daarom belangrijk om in beweging te blijven.

Mogelijkheden om te bewegen 

De mogelijkheden om te bewegen zijn natuurlijk afhankelijk van de reden van uw opname. Probeer zoveel mogelijk te blijven bewegen op een manier die bij u past. Weet u niet zeker wat u wel of niet kunt? Bespreek dit met uw arts, verpleegkundige of fysiotherapeut.

Wist u dat

  • patiënten die tien dagen in bed liggen wel 10 tot 15 procent van hun spiermassa kunnen verliezen en dat het weken tot maanden duurt om dit weer op te bouwen?
  • door weinig te bewegen uw mogelijkheid om te bewegen en uw zelfstandigheid achteruit gaan en dat het risico dat u valt groter wordt?
  • door weinig te bewegen uw opname in het ziekenhuis vaak langer is?
  • het daarom heel belangrijk is om tijdens uw opname in het ziekenhuis zo veel mogelijk in beweging te blijven?
  • een goede conditie vóór uw opname in het ziekenhuis voor een sneller herstel zorgt?
  • het ook na uw verblijf in het ziekenhuis belangrijk is om genoeg te bewegen om thuis weer goed te kunnen functioneren?
  • De Gezondheidsraad u adviseert om te bewegen volgens de Beweegrichtlijn vanwege de gunstige gezondheidseffecten van bewegen? Zo loopt u minder risico op hart- en vaatziekten, suikerziekte, overgewicht, vallen en pijnklachten.

Dit staat in de Beweegrichtlijn voor volwassenen en ouderen:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over verschillende dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra voordeel voor uw gezondheid.
  • Doe minstens twee keer per week activiteiten die uw spieren en botten versterken. Voor ouderen is het goed om dit te combineren met balansoefeningen.
  • Voorkom veel stilzitten. 
Beweegrichtlijn volwassenen en ouderen

Waarom zijn eiwitten belangrijk? 

Als u ziek bent heeft u meer behoefte aan voedingsstoffen dan normaal. Maar eten en drinken gaat vaak juist moeilijker als u ziek bent. Als de hoeveelheid energie die u binnenkrijgt (calorieën uit vetten, koolhydraten en eiwitten) minder is dan wat u op dat moment nodig heeft, valt u af. U verliest hierdoor niet alleen vetmassa, maar ook spiermassa. Dat zorgt ervoor dat uw spieren zwakker worden en uw conditie afneemt.

Goede voeding met voldoende calorieën en eiwitten kan u helpen om uw spieren te versterken. Vooral als u het combineert met voldoende beweging. Door beweging wordt de extra energie omgezet in spieren en niet in vet. Koolhydraten (een verzamelnaam voor suikers en zetmeel) en vetten uit voeding leveren met name de energie. Eiwitten zijn de bouwstenen van uw spieren en heeft u dus nodig voor het opbouwen en behouden van uw spiermassa. Eiwitten komen vooral voor in vlees(waren), vis, kip, eieren, kaas en melkproducten (bijvoorbeeld melk, yoghurt, vla, kwark en pap). Ook zitten eiwitten in noten, peulvruchten en vegetarische producten, zoals tahoe en tempeh. 

Voor een goede opbouw van uw spiermassa is het belangrijk om bij uw hoofdmaaltijden en tussen de maaltijden door producten te eten waar veel eiwitten in zitten. Daarnaast adviseren we u om binnen een half uur na een intensieve (kracht)training extra eiwitten te nemen. Dit zorgt ervoor dat uw spieren beter herstellen.

Soms kan het zijn dat een te hoge inname van eiwit nadelige effecten heeft. Bijvoorbeeld als uw nieren niet goed werken. Overleg in dit geval altijd met een diëtist.

Sluiten

Welke informatie wilt u downloaden?

De pagina die u nu bekijkt, is automatisch aangevinkt om te downloaden. Ziet u hieronder nog meer pagina’s staan? Dan kunt u zelf aanvinken welke pagina’s u wilt toevoegen.

De huidige pagina

Lettergrootte PDF
Deel PDF via: