Geannuleerd: symposium ‘Het nieuwe communiceren, begrijpen we elkaar nog?’
Robot houdt mobiel vast met website Rijnstate - Kopie

Workshops symposium 'Het nieuwe communiceren, begrijpen we elkaar nog?'

1. Vertrouwensrelatie: de basis van een goede communicatie

Harma Stenveld - dermatoloog (niet praktiserend) en adviseur Centrum Huid & Arbeid

Patiënten moeten mondiger worden. Het wordt beschouwd als dé oplossing voor het communicatieprobleem dat nog steeds bestaat tussen dokters/verpleegkundig specialisten en patiënten. Maar in hoeverre is dit ook zo? In Nederland doen we al lange tijd ons best om patiënten goed voor te lichten, we adviseren ze lijstjes te maken om mee te nemen in de spreekkamer om zo niets te vergeten. We doen er van alles aan om de patiënt een betere partij te maken in de communicatie. Maar het werkt niet, in ieder geval niet voldoende. Bij het geven van die adviezen wordt er te weinig gedacht vanuit de patiënt. Hoe kan het beter? In deze workshop wordt u uitgedaagd om “mee” te denken, “na” te denken en misschien zelfs wel “óm” te denken!

Harma Stenveld

2. Comfort talk®

Ines von Rosenstiel - kinderarts

“Dit kan even pijn doen.” Of: “Ik ga nu beginnen.” Hoe u iets zegt, kan voor de patiënt het verschil maken. Wat is de kracht van positief taalgebruik op angst, pijn en stressreductie? U ontdekt het in deze workshop over Comfort Talk®. Amerikaans onderzoek wijst uit dat in ziekenhuizen die deze communicatiemethode toepassen er 40 procent minder afbrekingen zijn van MRI’s door angst of paniek. Ook nemen de no-shows voor onderzoeken daar af met 22 procent en zijn behandelingsruimtes 17 minuten sneller weer beschikbaar. Een ander bewezen effectief is het zogenaamde matching: u neemt de lichaamshouding van de patiënt over, wat maakt dat die zich onbewust beter begrepen voelt. In de workshop komen verschillende voorbeelden voorbij én u krijgt veel tips over Comfort Talk® di u direct kunt toepassen in de dagelijkse praktijk.

Ines van Rosenstiel

3. Moderne communicatiemiddelen rondom AI/VR (zintuigherkenning, inzet smartglasses en beeldbellen) en data analytics

Titjana Brillenburg Wurth-Ruygt - commercial director BKV en Monique Damen - managing consultant BKV

Is het verwarrend of juist verhelderend? In de basis draait communicatie om de zender, boodschap en ontvanger. Welke rol vervult de moderne techniek en welke rol past u? Er is in de afgelopen tien jaar veel veranderd, maar het meest van alles nog wel de manier waarop we met elkaar communiceren. Denk aan beeldbellen, zintuigherkenning en spraakherkenning. Maar ook aan selfies en het effect van bijvoorbeeld de invoering van emoji’s. De nieuwe communicatiemiddelen hebben een serieuze impact op onze communicatie, onze cultuur en ons taalbegrip en dus ons dagelijks werk. Welke effect heeft het op u en uw dagelijks werk als verpleegkundig specialist? Deze vraag staat centraal tijdens deze workshop over moderne communicatiemiddelen. Kijk ter inspiratie alvast naar dit grappige filmpje

4. Keuzehulpen en patiëntencommunicatie: samen beslissen - waarom moeilijk doen als het samen kan?

Michiel Hageman, arts en oprichter PATIENT+

Het is uitdagend om patiënten te laten meebeslissen over de beste behandeling van hun diagnose. Ze zijn vaak niet goed op de hoogte van hun diagnose, de behandelopties en mogelijke uitkomsten. Laat staan dat ze kunnen aangeven wat hun voorkeur is. Dit komt doordat de informatie voor patiënten vaak complex en van grote emotionele waarde is. Ook is de tijd beperkt om de patiënt uitgebreid te informeren. Door het toepassen van keuzehulpen kunnen patiënten actief deelnemen aan het besluitvormingsproces. Met als resultaat: meer kennis, minder angst, minder keuzestress en meer tevredenheid over de geleverde zorg. Patiënten blijken bovendien minder zorg te consumeren en tevredener te zijn over de uitkomsten. Deze workshop gaat over bovenstaande probleemstelling, methode en resultaten. Zodat zorgverleners het vandaag leren en morgen kunnen toepassen.

Sluiten

Welke informatie wilt u downloaden?

De pagina die u nu bekijkt, is automatisch aangevinkt om te downloaden. Ziet u hieronder nog meer pagina’s staan? Dan kunt u zelf aanvinken welke pagina’s u wilt toevoegen.

De huidige pagina

Lettergrootte PDF
Deel PDF via: