Verpleegafdeling Neurologie
Wachtruimte met patiënten zittend en arts en verpleegkundige lopend

Gang van zaken op de verpleegafdeling

Visite 

Dagelijks komt de arts-assistent bij u langs. Vooraf bespreken de neuroloog, arts-assistent en de verpleegkundige uw ziektegeschiedenis en uw huidige situatie. De neuroloog komt twee keer per week met de arts-assistent bij u langs. Dit noemen we de visite. Dit is ook een moment om vragen te stellen.
Als u (nieuwe) klachten krijgt, dan horen de artsen dit graag van u. Naast de dagelijkse visite van de arts-assistent is er nog een wekelijks overleg, het zogenaamde multidisciplinair overleg (mdo). Hierin bespreken artsen, verpleegkundigen en verschillende therapeuten uw situatie en maken afspraken over uw behandeling en uw revalidatie. 

Dienst 

In het weekend, ‘s avonds en ‘s nachts heeft een van de arts-assistenten en/of een van de neurologen dienst. Zij zijn er om acute problemen op te vangen. De verpleegkundigen kunnen de dienstdoende arts altijd telefonisch bereiken. 

Gesprek met de arts-assistent

Voor een gesprek met de arts-assistent, bijvoorbeeld samen met uw familie, kunt u een afspraak maken in overleg met de verpleegkundige en de arts-assistent. Voor een familiegesprek worden 15 minuten ingepland. Bedenk thuis alvast welke vragen u wilt stellen. Zo kan de arts-assistent tijdens het gesprek uw vragen kort en krachtig behandelen en u toch optimaal informeren. 

Ontslag 

Meestal wordt één tot twee dagen van tevoren met u overlegd over uw ontslag. Dat is het moment dat u naar huis mag. Hoe laat u met ontslag gaat wordt bepaald in overleg met de verpleegkundige. Uw familieleden of kennissen kunnen u op de afdeling komen ophalen. Als u vervoer per taxi of ambulance nodig heeft, dan regelt het ziekenhuis dit. Het kan zijn dat hier kosten aan verbonden zijn. Als dat zo is, hoort u dit van de verpleegkundige. 

Nazorggesprek 

Voordat u vertrekt, bespreekt de behandelend arts de nazorg met u. Hij vertelt u wanneer u wordt verwacht voor de controleafspraak. Als u thuis nog medicijnen moet blijven gebruiken, stuurt de ziekenhuisapotheek de recepten naar uw eigen apotheek. U kunt uw medicatie dan bij uw eigen apotheek ophalen. Bij bijzondere omstandigheden wordt de medicatie bij u thuisgebracht. De arts informeert ook uw huisarts met een ontslagbrief. Daarin staan alle gegevens over uw behandeling en de nazorg. Bij problemen thuis kunt u contact opnemen met uw huisarts. 

Gesprek met de verpleegkundige 

De verpleegkundige bespreekt in het zorg- of ontslaggesprek hoe u het verblijf in het ziekenhuis heeft ervaren. Daarnaast bespreekt hij/zij met u wat u thuis kunt verwachten en welke maatregelen u eventueel thuis moet treffen. U kunt al uw vragen stellen in het zorg- of ontslaggesprek. 
Als u tijdens uw opname vragen heeft, kunt u op elk moment een gesprek met de verpleegkundige aanvragen. 

Rechten en plichten 

Patiëntenwet 
De Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) wordt ook wel de patiëntenwet genoemd. Hierin zijn de rechten en plichten van de patiënt en zorgverlener geregeld. De wet regelt onder andere het recht op informatie en inzage in uw patiëntendossier. Meer hierover leest u in de folder 'Uw rechten en privacy'. Als wij informatie aan derden (andere zorgverleners bijvoorbeeld) willen geven, vragen wij vooraf toestemming aan u. 

Aansprakelijkheid 
Het ziekenhuis is niet aansprakelijk voor beschadiging, verlies of diefstal van uw eigendommen. Hieronder vallen ook uw trouwring, kleding, bril en eventuele prothesen. Na een spoedopname kunt u uw waardevolle bezittingen beter zo snel mogelijk aan familie of kennissen meegeven. 

Klachten 

De medewerkers van de afdeling Neurologie willen goede zorg verlenen en willen graag dat u hier tevreden over bent. Als u suggesties, opmerkingen en/of klachten hebt, kunt u dit zeggen tegen degene over wie het gaat of tegen een van de andere medewerkers van de afdeling. Zij kunnen dan bekijken hoe zij met uw suggestie of klacht kunnen omgaan, nu en in de toekomst. Het is belangrijk dat u zich laat horen, voor uzelf en misschien voor anderen. In de folder 'Klachten' kunt u lezen wat u kunt doen als u een klacht heeft.  

Elektronisch patiëntendossier (EPD) 

Alle gegevens rondom en tijdens uw opname worden bijgehouden in het elektronisch patiëntendossier (EPD). Wilt u uw dossier inzien, dan moet u dit vooraf bespreken met de arts-assistent. 

Bezoek en contactpersoon 

Bezoek 
Als u in het ziekenhuis bent opgenomen, krijgt u waarschijnlijk bezoek . We weten uit ervaring dat meer dan twee bezoekers per patiënt meestal te vermoeiend of te belastend is voor u zelf of de andere patiënten. Rust is erg belangrijk voor uw herstel en dat van de andere patiënten. Te veel en te vaak bezoek kan een nadelig effect hebben.
Het beste kunt u een familielid vragen om een goede spreiding van het bezoek te regelen. De actuele bezoektijden vindt u op de website van Rijnstate.
Bij bijzondere omstandigheden is er altijd overleg mogelijk over afwijkende bezoektijden.
Bezoek kan met vragen altijd terecht bij een verpleegkundige. 

Contactpersoon 
Wij vragen u om één contactpersoon aan te wijzen. Deze contactpersoon kan op alle tijden van de dag (avond en nacht) bellen, maar het liefst na 10.00 uur ‘s ochtends.

Sluiten

Welke informatie wilt u downloaden?

De pagina die u nu bekijkt, is automatisch aangevinkt om te downloaden. Ziet u hieronder nog meer pagina’s staan? Dan kunt u zelf aanvinken welke pagina’s u wilt toevoegen.

De huidige pagina

Lettergrootte PDF
Deel PDF via: