1. Spoedeisende Hulp
Specialismen
Het zenuwcentrum van de Spoedeisende Hulp

Spoedeisende Hulp

Op de Spoedeisende Hulp in Arnhem zijn alle specialismen vertegenwoordigd met uitzondering van de verwezen patiënten met hartklachten. Deze gaan naar de Eerste Hart Hulp (EHH). Alle voorzieningen zijn aanwezig op de Spoedeisende Hulp, zoals apparatuur, materiaal, middelen en personeel, om in korte tijd noodzakelijke onderzoeken uit te voeren en een diagnose en behandeling te bepalen. De Spoedeisende Hulp heeft te maken met ruim 38.000 patiënten per jaar.

Wanneer naar de Spoedeisende Hulp? 

Soms vindt uw huisarts het nodig u te verwijzen naar de Spoedeisende Hulp voor een consult bij een specialist. U kunt ook zelf besluiten om in geval van nood naar de spoedeisende hulp te komen*. De Spoedeisende Hulp is 24 uur per dag open voor alle patiënten (zowel volwassenen als kinderen) die op de één of andere wijze spoedzorg nodig hebben.

*Rechtstreeks naar de Spoedeisende Hulp

Het kan gebeuren dat u overduidelijk met spoed hulp nodig hebt. U kunt dan zonder verwijzing van uw huisarts bij de Spoedeisende Hulp terecht. Bijvoorbeeld als u gewond raakt bij een ongeval of als u te ziek bent om op een huisarts te kunnen wachten. Wel vallen de kosten dan onder uw eigen risico. Is de rekening hoger dan uw eigen risico, dan krijgt u de extra kosten vergoed. Ook als uw zorgverzekeraar geen contract met het ziekenhuis heeft.

Spoedeisende hulp voor kinderen

Binnen de Spoedeisende Hulp is een aparte kinderunit ingericht voor acute zorg bij kinderen. Deze unit bestaat uit vier onderzoekbehandelkamers, een kindvriendelijke wachtkamer en een eigen receptie. Kinderen worden dan niet meer geconfronteerd met volwassen ziektebeelden of letsels. Ook de behandelkamers hebben een kindvriendelijke en angstverminderende uitstraling volgens het ‘healing environment’-principe. Er zijn nauwelijks tot geen medische materialen op de kamer te zien.

Binnenkomst op Spoedeisende hulp

Als patiënt komt u op de Spoedeisende Hulp terecht op verschillende manieren:

  • U komt per ambulance omdat u een ongeval heeft gehad of acuut ziek bent;
  • U komt bij ons via de huisarts vanwege ziekte of letsel;
  • U komt bij ons via de huisarts via de röntgen vanwege ziekte of letsel;
  • U bent ziek of heeft letsel en komt op eigen initiatief.

Hoe snel bent u aan de beurt?

Op de Spoedeisende Hulp wordt gewerkt met een triagesysteem. Dit betekent dat direct na binnenkomst gekeken wordt hoe snel u geholpen moet worden. Op grond van de ernst van uw klachten of letsel geeft de triageverpleegkundige u een kleurcode.

  • Rood = acuut, u wordt direct geholpen;
  • Oranje = zeer urgent, het streven is dat een arts u binnen 10 min helpt;
  • Geel = urgent, Het streven is dat een arts u binnen 1 uur helpt. als het erg druk is kan dit soms langer duren;
  • Groen = standaard, het streven is dat een arts u binnen 2 uur helpt. Als het erg druk is kan het langer duren;
  • Blauw = niet urgent, het is verantwoord als u langer moet wachten. Het streven is dat een arts u binnen 4 uur helpt. Een alternatief voor u kan zijn om contact op te nemen met uw huisarts of de huisartsenpost.

Vragen?

Voor vragen of advies kunt u ons 24 uur per dag bereiken op nummer 088 - 005 6680.

HAP: huisartsenpost

Denkt u er alstublieft aan bij minder acute situaties of langer bestaande klachten uw huisarts of huisartsenpost te bellen. De medewerkers en artsen van de huisartsenpost zijn opgeleid om uw klacht te beoordelen en deze zelf te behandelen of u door te verwijzen naar de Spoedeisende Hulp.

Wanneer 112 bellen?

  • Plotselinge benauwdheid;
  • Niet te stelpen bloedverlies waarbij de patiënt het bewustzijn dreigt te verliezen;
  • Acute pijn op de borst met eventuele uitstraling naar de linkerarm of kaak;
  • Bewustzijnsverlies;
  • Ernstige ongevallen;
  • Ernstige brandwonden;
  • Inademing van koolmonoxide of andere giftige stoffen;
  • Gebroken armen of benen met een afwijkende stand of waarbij een botdeel uit de huid steekt;
  • Ernstige pijn tussen de schouderbladen samengaand met onwel voelen;
  • Inname van een grote hoeveelheid geneesmiddelen die niet door een arts is voorgeschreven;
  • Ongevallen met ernstig letsel van de nek.

Interessante website

Patiëntervaringen

Lees de ervaringen van onze patiënten.
‘Ik voelde me meteen op mijn gemak op de SEH’
Lia van Boven en Nadine van Dijk - SEH

Lia van Boven belandde met een longontsteking op de Spoedeisende Hulp (SEH) van Rijnstate. "Door de rust en ervaring van de medewerkers voelde ik me meteen op mijn gemak en kwam ik snel op de juiste afdeling terecht."

Lees meer ofBekijk alle patiëntervaringen

Telefoonnummer: 088 - 005 6680 (24 uur per dag)

In geval van agressie, ongeval of in elke andere noodsituatie kunt u het noodnummer bellen: 112