1. “Mijn Rijnstate is een uitkomst"
Patiëntervaringen
Karin - Mijn Rijnstate

“Mijn Rijnstate is een uitkomst"

De Arnhemse Karin (61) komt al zo’n twintig jaar in Rijnstate. Tegen wil en dank is ze er kind aan huis: elke maand heeft ze wel een afspraak. Ze is erg betrokken bij haar eigen zorg en is graag goed op de hoogte. De beveiligde website Mijn Rijnstate vindt ze dan ook een uitkomst.

Karin* hoorde voor het eerst over Mijn Rijnstate in juni 2016. Ze was meteen nieuwsgierig. “Het klonk goed: een beveiligde omgeving waar je delen van je dossier kunt inzien, brieven van je specialist kunt lezen en zelf online afspraken kunt inplannen. Ik logde direct in en ik vond het zó leuk!”

Je ziet op Mijn Rijnstate bijvoorbeeld de afspraken staan die nog gepland moeten worden. Maar ook de brieven die de specialist aan je huisarts stuurt. “Vooral dat vind ik geweldig”, zegt Karin. “Ook de brieven uit het verleden staan erin. In mijn geval waren dat er best veel. Ik heb ze met veel interesse gelezen.”

Vaste patiënt bij het Pijncentrum

Karin komt gemiddeld één keer per maand in Rijnstate. Ze is er vaste patiënt bij het Pijncentrum. Dat is vanwege een zenuwbeschadiging die ze al 25 jaar heeft: CPRS. CPRS staat voor Complex Regionaal Pijn Syndroom, vroeger bekend als dystrofie. “Het betekent dat ik veel pijn heb. Ik kom daarom elke drie maanden voor een behandeling met Qutenza-pleisters tegen de pijn in mijn handen. Ook kom ik elke drie maanden voor een zenuwblokkade tegen de pijn in mijn benen. En ik kom regelmatig voor een controleafspraak vanwege mijn neurostimulator. Dat is een inwendig apparaatje dat stroomstootjes afgeeft tegen de pijn.”

Karin - Mijn Rijnstate 'Geweldig om de brieven van de specialist te lezen', vindt de Arnhemse Karin. Foto: John Voermans

Sneller dan bellen

Tegenwoordig moet Karin nog vaker in Rijnstate zijn. “Ik kom nu ook bij de neuroloog, de KNO-arts, de longarts en de orthopeed. Zeker als je zo vaak naar Rijnstate moet, is Mijn Rijnstate echt handig. Als ik een afspraak wil verzetten, dan kies ik altijd voor Mijn Rijnstate. Dat gaat sneller dan bellen. Ik kies direct een tijdstip dat mij uitkomt. Altijd als ik binnenkort een afspraak heb, log ik even in. En natuurlijk ná de afspraak, om de brieven te lezen.”

Overleggen buiten het spreekuur om

Karin is heel blij met haar vaste arts, anesthesioloog Jan-Willem Kallewaard. “Ik vind hem een prettige arts en ik heb altijd met hem kunnen overleggen, ook buiten het spreekuur om. Eerst deed ik dat per e-mail en nu stuur ik altijd een e-consult via Mijn Rijnstate. Het is heel eenvoudig: je schrijft je vraag in een soort memo en stuurt het naar de arts. Een paar dagen later krijg je óf een oproep voor een afspraak óf je krijgt een antwoord. Dat ligt aan je vraag. Mijn vragen gaan meestal over mijn medicatie of ik vraag een herhaalrecept aan. Alle e-consulten staan meteen in je dossier. Heel handig.”

Meer weten over Mijn Rijnstate?

* Karin wil niet dat haar achternaam in dit artikel genoemd wordt.