Laatste informatie over het coronavirus

Rijnstate laat patiënten digitaal inchecken voorafgaand aan controlebezoek



Rijnstate start op 1 oktober 2020 een pilot, waarbij patiënten digitaal inchecken voordat ze een controle-afspraak hebben in het ziekenhuis. Hierbij vullen patiënten voor hun afspraak een vragenlijst in Mijn Rijnstate in, onze beveiligde website waar patiënten zelf hun zaken kunnen regelen. Door de check-in hoeven alleen patiënten die nog veel last hebben van hun klachten naar het ziekenhuis te komen voor hun afspraak. Voor anderen kan in de plaats daarvan een videoconsult, e-consult of telefonische afspraak plaatsvinden.

Door patiënten digitaal te laten inchecken verwachten we dat arts én patiënt beter voorbereid zijn op de afspraak en dat er minder onnodige controlebezoeken in het ziekenhuis plaatsvinden. Ook kan er meer aandacht uit gaan naar patiënten die nog veel last hebben van hun klachten. Mochten de wachttijden de komende tijd weer oplopen door het coronavirus, dan kunnen we door de digitale check-in ook sneller meer patiënten behandelen.

Proef van drie maanden

De pilot duurt drie maanden. Digitaal inchecken is voor patiënten met een controle-afspraak bij de specialismen neurologie, cardiologie en gynaecologie. Als de proef succesvol is, volgen alle specialismen binnen Rijnstate.

Digitale strategie: de juiste zorg op de juiste plek

Onze ambitie uit onze digitale strategie is dat patiënten alleen naar het ziekenhuis komen als dit echt nodig is. Digitalisering is geen doel op zich, maar draagt de belofte met zich mee dat zorg efficiënter, doelmatiger en patiëntgerichter kan plaatsvinden. Dit geldt ook voor digitaal inchecken. Bij patiënten met een chronische aandoening wordt de soort afspraak al gekozen bij het laatste contact, vaak maanden geleden. De nieuwe afspraak wordt vaak in het ziekenhuis gepland maar dat is niet altijd nodig, bijvoorbeeld omdat een patiënt geen klachten meer heeft. Andere patiënten krijgen bij een controle in het ziekenhuis niet de aandacht die nodig is vanwege tijdgebrek of omdat de arts overvallen wordt met nieuwe klachten of vragen waar op dat moment niet direct een antwoord op is. Door een digitale check-in hopen we altijd een passend type afspraak aan te kunnen bieden.

Meer weten? Kijk dan op de pagina over Mijn Rijnstate of lees onze digitale strategie

Sluiten

Welke informatie wilt u downloaden?

De pagina die u nu bekijkt, is automatisch aangevinkt om te downloaden. Ziet u hieronder nog meer pagina’s staan? Dan kunt u zelf aanvinken welke pagina’s u wilt toevoegen.

De huidige pagina

Lettergrootte PDF
Deel PDF via: