1. Ik heb een klacht
Uw mening telt
Medewerkster met headset in klant contact centrum

Ik heb een klacht

Wij doen er alles aan om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over uw behandeling in Rijnstate of over de manier waarop u bent benaderd. Wij horen het graag als u ontevreden bent en vragen u om uw ervaringen en klachten bij ons kenbaar te maken. Dit biedt ons de mogelijkheid om er iets aan te doen en om onze kwaliteit te verbeteren. Hoe Rijnstate met klachten omgaat, kunt u nalezen in de klachtenregeling. Deze regeling is gebaseerd op de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg.

Wat kan ik doen?

Een klacht bespreekt u het beste direct met de betrokken medewerker, arts of het hoofd van de afdeling. Samen zoeken we naar oplossingen. Een gesprek neemt vaak al veel onvrede weg. Lost dit uw probleem niet op? Of vindt u het prettiger om er met een ander over te spreken? Bel of mail dan naar de klachtenfunctionaris of vul het klachtenformulier in. De klachtenfunctionaris helpt u vervolgens verder. Zij geeft u informatie en advies, doet onderzoek naar uw klacht en kan voor u bemiddelen. Rijnstate heeft twee klachtenfunctionarissen, Els Harmelink en Lotte Wold.

Bereikbaarheid klachtenfunctionaris

De klachtenfunctionaris is telefonisch en per e-mail bereikbaar of via het klachtenformulier:

Telefoonnummer: 088 - 005 7539
E-mail: eharmelink@rijnstate.nl

U krijgt binnen drie werkdagen een reactie op uw klacht. Het streven is om binnen vier weken tot een afronding van de klacht te komen. Meer informatie vindt u in de folder Klachten.

Let op: heeft u het klachtenformulier ingevuld tussen 29 mei en 18 juni 2018, dan vragen we u om dit nogmaals te doen. Vanwege een technisch probleem hebben we de ingevulde klachten in die periode niet ontvangen. Onze excuses voor het ongemak.

Klachtenonderzoekscommissie

Is uw klacht niet naar tevredenheid opgelost, ook niet na bemiddeling? Dan kunt u aan de Raad van Bestuur van Rijnstate een formele reactie vragen op uw klacht. De Raad van Bestuur legt de klacht vervolgens voor aan de klachtenonderzoekscommissie. Zij doet onderzoek naar de klacht en brengt advies uit aan de Raad van Bestuur. U ontvangt daarna een formele reactie van de Raad van Bestuur op uw klacht. Hierbij wordt ook aangegeven of er maatregelen zijn genomen om de kwaliteit van de zorg te verbeteren.

Externe geschillencommissie

Als u niet tevreden bent over de reactie van de Raad van Bestuur dan heeft u de mogelijkheid om uw klacht voor te leggen aan de externe geschillencommissie. De Geschillencommissie Zorg Algemeen doet onderzoek naar uw klacht en geeft hierover een oordeel.

Schade

Als bij behandeling van de klacht blijkt dat u vraagt om een financiële vergoeding van schade, dan wordt dit gezien als een schadeclaim. In dat geval dragen we de behandeling over aan de aansprakelijkheidsverzekering van Rijnstate. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris. Gaat het om beperkte materiële schade (denk aan schade aan eigendommen, zoals een bril of prothese), dan kunt u een schadeformulier invullen en opsturen naar het Meldpunt Verzekeringen van het ziekenhuis. Zij handelen uw verzoek af.

Meer informatie

Meer informatie over rechten van patiënten en over privacy vindt u op de pagina over patiëntenrechten en in de folders Patiëntenrechten en Uw medisch dossier.