1. ‘Het LSP is voor ons echt een levenslijn’
Uitwisselen medische gegevens
Moeder en kind staan bij ontvangstbalie Arnhem

‘Het LSP is voor ons echt een levenslijn’

Rijnstate is net als veel huisartsen en apotheken in de regio aangesloten op het Landelijk Schakelpunt (LSP). Voor het ziekenhuis is het LSP de belangrijkste bron om bij een klinische opname de thuismedicatie van de patiënt vast te leggen.

“Het is voor ons echt een levenslijn”, zegt ziekenhuisapotheker Katja Kerkvliet. “Zonder het LSP moeten we elke patiënt afzonderlijk toestemming vragen om zijn medicatieoverzicht op te vragen. Dat moet vervolgens worden gefaxt door zijn eigen apotheker en worden overgeschreven in ons dossier. Met 40.000 opnames per jaar is dat niet te doen.”

Ziekenhuisapotheker Katja Kerkvliet Landelijk Schakel Punt Ziekenhuisapotheker Katja Kerkvliet.

Rijnstate heeft daarom zowel de ziekenhuis- en poliklinische apotheek als de Spoedeisende Hulp (SEH) volledig aangesloten op het Landelijks Schakelpunt. “Het LSP is belangrijk voor een veilige opname”, vertelt Katja. “Op de Spoedeisende Hulp hebben we bijvoorbeeld veel medicatiegerichte opnames. Als iemand zich niet lekker voelt en een te hoog kaliumgehalte heeft, dan kan dat aan de medicatie liggen. Bij een patiënt die hard bloedt, willen we natuurlijk snel weten of en welke bloedverdunners hij slikt. Via het LSP kunnen we dat zeven dagen per week en 24 uur per dag met één druk op de knop zien.”

Toestemming geven

Het is echter wel noodzakelijk dat de patiënt hiervoor vooraf toestemming heeft gegeven. Alleen dan mag de huisarts of apotheek zijn medische gegevens beschikbaar stellen via het LSP. “De meeste patiënten die bij ons binnenkomen, hebben die toestemming gegeven, maar nog niet allemaal”, weet Katja.

Aan de huisarts en apotheek moet apart toestemming worden gegeven. Bezoekt de patiënt meerdere apotheken, dan moet hij elke apotheek toestemming geven voor het complete medicatie-overzicht. “Dit kan heel snel door tegen uw apotheek of huisarts te zeggen dat u het goed vindt dat ze uw actuele medische gegevens delen.”

Zo levert de poliklinische apotheek geen medicatie af als ze het medische dossier van de patiënt niet kent. “Als je niet weet dat iemand niet tegen een bepaald medicijn kan of de nieuwe medicatie niet samengaat met de oude, dan kan het helemaal fout gaan.” Bij het afleveren van de medicatie wordt toestemming gevraagd aan de patiënt de gegevens via het LSP te mogen delen. “Bijna iedereen vindt dat goed.”

Wat de patiënt zegt, is waar

Voor een opname, een spoedopname of geplande opname, zijn de medische gegevens nodig om snel, goed en veilig te behandelen. De gegevens uit het LSP worden altijd doorgenomen met de patiënt en/of mantelzorger om te beoordelen of alles nog klopt. “Wat de patiënt zegt, is waar”, benadrukt Katja. “In zijn medicatieoverzicht staat misschien dat hij twee pillen voor het hart slikt, maar als de cardioloog onlangs tegen hem heeft gezegd dat hij er nog maar één hoeft te nemen, dan is dat zo.”