Aandoening, behandeling en onderzoek
Specialist in spreekkamer geeft patiënte een hand
Laatste informatie over het coronavirus

Welkom in Rijnstate

Hier leest u informatie over uw opname op één van de locaties van Rijnstate. Onze medewerkers willen u graag een goede behandeling en verzorging geven en uw verblijf zo prettig mogelijk laten verlopen. 

Voorbereiding op uw opname 

Oproep voor opname 
U bent op de wachtlijst geplaatst om opgenomen te worden op één van de locaties van Rijnstate. Dit kan enige tijd duren. Als uitstel van behandeling schadelijk is voor uw gezondheid, wordt u vanzelfsprekend zo snel mogelijk opgenomen.

Een medewerker van de afdeling Opnameplanning laat u een week van tevoren telefonisch of schriftelijk weten op welke dag u in het ziekenhuis wordt verwacht. Als u vragen heeft over de wachtduur of wensen wilt doorgeven ten aanzien van de opnamedatum (vakanties en dergelijke), kunt u tussen 8.30 en 14.00 uur bellen met de Opnameplanning. Houd wel uw Rijnstatekaart bij de hand. Telefoon: 088 - 005 7700. In zeldzame gevallen zal uw geplande opname of operatie helaas moeten worden uitgesteld. Het ziekenhuis is niet verantwoordelijk voor de financiële gevolgen van dit uitstel.

Screening op BRMO 
BRMO is de afkorting voor bijzonder resistente micro-organismen. Alle bacteriën die ongevoelig zijn voor veelgebruikte antibiotica noemen we BMRO. De bekendste BRMO zijn:

  • MRSA (Meticilline Resistente Staphylococcus aureus)
  • VRE (Vancomycine Resistente Enterokok)
  • ESBL (Extended Spectrum Beta Lactamase)

Screening op BRMO betekent dat wij onderzoeken of u drager bent van een BRMO. Ook als u gezond bent, kunt u een BRMO bij u dragen. Meestal heeft u dan geen verschijnselen of klachten. Als u minder weerstand heeft, kunt u wel een infectie krijgen. Ook kunt u anderen besmetten. Daarom is het belangrijk om te weten of u drager bent. Zo voorkomen we bovendien dat u onnodig in afzondering wordt opgenomen. En kunnen we bij een infectie de juiste behandeling bieden.

Wanneer heeft u meer kans op BRMO? 
De kans dat u een BRMO bij u draagt, is groter als u: 

  • in de afgelopen twee maanden opgenomen bent in een buitenlands ziekenhuis;
  • behandeld bent in een buitenlands ziekenhuis;
  • vanwege uw beroep in contact komt met levende varkens, vleeskalveren of vleeskuikens;
  • woont op een bedrijf met varkens, vleeskalveren of vleeskuikens;
  • ooit besmet bent geweest met een BRMO;
  • in contact komt met een drager van een BRMO.

We vragen hiernaar bij uw opname of behandeling op de polikliniek. Op basis van uw antwoorden en het onderzoek naar BRMO bepalen we of er extra voorzorgsmaatregelen nodig zijn.

Hoe doen we onderzoek naar BRMO? 
We onderzoeken het liefst voor uw opname of behandeling of u drager bent van een BRMO. Soms wordt na de behandeling alsnog gevraagd om mee te doen aan dit onderzoek. Dit doen we door met wattenstaafjes enkele uitstrijkjes te maken van uw neus, keel, rectum en eventuele wonden. Deze wattenstaafjes worden onderzocht in het laboratorium. Na ongeveer drie werkdagen is de uitslag bekend.

Gemengd verplegen 
Op sommige afdelingen kan het voorkomen dat mannen en vrouwen op één kamer liggen. Als u hier bezwaar tegen heeft, kunt u dit bij het opnamebureau laten weten. De medewerkers houden hiermee zoveel mogelijk rekening. Wanneer u pas tijdens uw opname merkt dat u liever niet gemengd wordt verpleegd, kunt u dit aan de verpleegkundige doorgeven. Er wordt dan naar een oplossing gezocht.

Uw medicatiegegevens 
Als u voor uw opname toestemming geeft voor het uitwisselen van uw medicatiegegevens tussen verschillende zorgverleners, kan de apotheker van Rijnstate snel uw belangrijkste medicatiegegevens controleren. U kunt hiervoor toestemming geven bij uw eigen apotheek of de Rijnstate Poli-apotheek in Arnhem of Velp. U kunt ook digitaal toestemming geven via
www.ikgeeftoestemming.nl.

Actueel medicatieoverzicht 
Neem voor uw opname een actueel medicatieoverzicht mee. Dit is een overzicht van de medicatie die u op dit moment gebruikt. U kunt dit overzicht bij uw apotheek opvragen.

Wat neemt u mee naar het ziekenhuis? 

  • uw Rijnstatekaart;
  • identiteitsbewijs (paspoort);
  • zorgpas van uw zorgverzekeraar;
  • een actueel medicatieoverzicht (AMO);
  • uw medicatie voor de eerste 24 uur (als u thuis ook medicijnen slikt);
  • het telefoonnummer van uw familie, buren of kennissen (in bijzondere gevallen kunnen zij worden gebeld);
  • toiletartikelen (handdoeken en washandjes zijn in het ziekenhuis beschikbaar);
  • kleding: ondergoed, nachtkleding, kamerjas, pantoffels en gewone kleding voor als u niet de hele dag op bed hoeft te liggen;
  • een koptelefoon om naar de radio en TV bij uw bed te kunnen luisteren. U kunt ook een gratis koptelefoon bij de registratiebalie (Arnhem) of receptie (Zevenaar) ophalen.

Let op: u kunt beter geen geld, waardepapieren, sieraden of andere kostbaarheden meenemen naar het ziekenhuis. Het ziekenhuis is niet aansprakelijk voor diefstal, verlies of beschadiging.

Opname 

Inschrijving 
Wordt u opgenomen in Rijnstate Arnhem, dan meldt u zich op de opnamedag op het afgesproken tijdstip bij de registratiebalie in het Atrium. Wordt u in Rijnstate Zevenaar opgenomen, dan meldt u zich op de verpleegafdeling op de 5e verdieping. Uw persoonlijke gegevens zoals naam, adres, geboortedatum en verzekeringsgegevens worden gecontroleerd. Neem uw recente verzekeringsgegevens mee. Alleen als het ziekenhuis over de juiste gegevens beschikt, kunnen de kosten rechtstreeks bij uw verzekeraar worden gedeclareerd. Kloppen de gegevens niet, dan krijgt u de rekening thuis gestuurd en bent u zelf verantwoordelijk voor de betaling. 

Verpleegafdeling 
U wordt op de verpleegafdeling ontvangen door een verpleegkundige die een gesprek met u heeft over uw verblijf in het ziekenhuis. De volgende onderwerpen komen aan de orde:

  • welke verpleegkundige zorg u nodig heeft;
  • medicijngebruik en dieet;
  • uw voedingstoestand;
  • voorbereidingen voor onderzoek, behandeling of operatie;
  • contactpersonen buiten het ziekenhuis;
  • de mate waarin u uzelf kunt verzorgen;
  • de gevolgen van uw opname voor uw thuissituatie.

Uw kamer 
Rijnstate beschikt over één-, twee-, drie- en vierpersoonskamers. Patiënten die om gezondheidsredenen apart moeten liggen, komen als eerste in aanmerking voor een één- of tweepersoonskamer.

Op uw kamer staat naast uw bed een nachtkastje voor het opbergen van persoonlijke bezittingen die u direct bij de hand wilt hebben. Verder heeft u de beschikking over een kast om kleding in op te hangen. Tijdens uw verblijf in het ziekenhuis kunt u kosteloos gebruik maken van de televisie bij uw bed.

Uw kamer wordt elke dag gereinigd door de facilitair assistenten. Zij gebruiken hiervoor microvezeldoeken. Dit zijn vochtige doeken waarbij geen schoonmaakmiddel nodig is. Deze schoonmaakmethode zorgt voor een kwalitatief betere reiniging en draagt bij aan een beter milieu. Het sanitair wordt meerdere keren per dag schoongemaakt. Hiervoor wordt wel schoonmaakmiddel gebruikt.

De kwaliteit van onze schoonmaak wordt voortdurend gemeten zodat we deze kunnen verbeteren als dat nodig is. Heeft u vragen of opmerkingen over de schoonmaak, bespreekt u deze dan met de leidinggevende van de afdeling.

Geïsoleerd verplegen 
Wordt u opgenomen met een besmettelijke ziekte, dan is het mogelijk dat u alleen op een kamer moet liggen. Ook als u door uw lichamelijke conditie gevoeliger bent voor infecties kan daar sprake van zijn. Meer informatie over geïsoleerd verplegen krijgt u op de verpleegafdeling.

Dagbladen 
Als u bedlegerig bent, is het in Rijnstate Arnhem mogelijk om tegen betaling een krant op uw kamer te laten bezorgen. U kunt hiervoor terecht in de winkel van Vermaat (in het Atrium van Rijnstate Arnhem). Voor deze service betaalt u vooraf. Bij ontslag uit het ziekenhuis betaalt Vermaat u het eventueel teveel betaalde bedrag terug. In Rijnstate Zevenaar is dit helaas niet mogelijk.

Medicijnen 
Als u thuis medicijnen gebruikt, moet u deze meenemen voor de eerste 24 uur van uw verblijf in het ziekenhuis. Daarna krijgt u deze medicijnen via de apotheek van het ziekenhuis. In een enkel geval kan de arts u vragen uw eigen medicijnen mee te nemen voor de volledige duur van uw opname, bijvoorbeeld als u medicijnen gebruikt om te inhaleren.

Het is mogelijk dat u thuis medicijnen gebruikt, die niet tot de standaardvoorraad van onze ziekenhuisapotheek behoren. U krijgt dan een gelijkwaardig medicijn dat wel in de apotheek voorradig is. Het kan ook voorkomen dat u wel hetzelfde medicijn krijgt als thuis, maar onder een andere naam. Uw arts is hiervan op de hoogte.

Homeopathische middelen en middelen uit het alternatieve circuit worden niet door de ziekenhuisapotheek verstrekt.

Maaltijdkeuze 
U ontvangt dagelijks een menulijst voor de warme maaltijd. Hierop staan verschillende gerechten waarmee u uw warme maaltijd kunt samenstellen. Zo zorgt u er zelf voor dat uw maaltijd zo veel mogelijk aan uw wensen voldoet. Het ontbijt en de lunch worden u aangeboden vanuit een broodserveerwagen. U kunt ter plekke uw keuze maken uit een breed assortiment.

Als u bepaalde dingen niet mag of wilt eten vanwege een dieetadvies, uit geloofsovertuiging of omdat u liever vegetarisch eet, dan wordt daar rekening mee gehouden. De service assistenten adviseren u en helpen u desgewenst bij het invullen van de lijst.

Veilig voedsel 
Ons personeel gaat uiterst zorgvuldig om met het eten dat u krijgt. Het is belangrijk dat u zelf ook weet hoe u kunt voorkomen dat u ziek wordt door ‘besmet’ voedsel. De service assistenten geven u desgevraagd een folder met adviezen over hoe u veilig met (meegebrachte) etenswaren kunt omgaan.

Extra voeding 
Ondervoeding door ziekte is in het ziekenhuis een veel voorkomend probleem. Ongeveer één op de drie patiënten is ondervoed of loopt risico om ondervoed te raken. Ondervoeding door ziekte heeft vaak negatieve gevolgen. De conditie verslechtert, het herstel gaat minder snel en de reactie op de behandeling is niet optimaal. Het is daarom van belang dat ondervoeding zo snel mogelijk wordt herkend en behandeld.

De verpleegkundige stelt u bij het opnamegesprek enkele vragen om uw voedingstoestand vast te stellen. Zo nodig krijgt u een eiwitrijk en calorierijk dieet voorgeschreven. Eiwit is een bestanddeel in onze voeding dat nodig is voor de opbouw en instandhouding van spieren en bloed en voor herstel bij wonden. Bij ziekte is eiwit de belangrijkste voedingsstof voor herstel van het lichaam.

De service assistente of de diëtist informeert u hierover. Het is belangrijk om regelmatig te eten verdeeld over de dag. Gedurende de periode dat u in het ziekenhuis bent opgenomen, krijgt u drie keer per dag een extra tussendoortje aangeboden van de service assistent. U heeft dan per dag in ieder geval zes momenten waarop u iets kunt eten:

8:00 uur: ontbijt
10:00 uur: tussendoortje
12:00 uur: lunch
15:00 uur: tussendoortje
17:00 uur: warme maaltijd
19:00 uur: tussendoortje

Tips om voldoende calorieën en eiwitten binnen te krijgen: 

  • Probeer minimaal zes keer per dag iets te eten.
  • Wissel thee, koffie of water af met melkproducten en vruchtensappen. Deze producten bevatten meer voedingsstoffen.
  • Kies voor volle melkproducten, volvette kaas en vettere vleeswaren.
  • Beleg uw boterham extra dik met kaas en/ of vleeswaren en besmeer het ruim met roomboter of (dieet)margarine.
  • Gebruik liever geen magere, halva- of lightproducten.
  • Laat uw bezoek energierijke voedingsmiddelen meenemen die u lekker vindt.

Dieet 
Als u een dieet volgt vanwege een hoog cholesterolgehalte, overgewicht of diabetes mellitus, bent u gewend om niet te vet te eten. Toch krijgt u nu vetrijke tussendoortjes aangeboden. Deze zijn nodig om te zorgen voor voldoende calorieën en eiwitten in de voeding. Op dit moment is het voorkomen van ondervoeding belangrijker voor u dan het beperken van de hoeveelheid vet in de voeding.

Voedingstips voor thuis 
Ben u weer thuis, dan is het goed om uw gewicht in de gaten te houden door uzelf één keer per week te wegen. Heeft u er nog moeite mee om op gewicht te blijven, dan kunt u thuis doorgaan met een energie- en eiwitrijke voeding en energierijke tussendoortjes. Als u uw gewenste gewicht heeft bereikt en voldoende eet, kunt u weer gezond gaan eten zoals wordt aanbevolen door het Voedingscentrum. In de brochure ‘Eet gezond! Schijf van vijf’ vindt u een overzicht van aanbevolen hoeveelheden voedingsmiddelen. Deze brochure is te bestellen bij het Voedingscentrum (www.voedingscentrum.nl, tel 070 - 306 88 88).

Transferbureau 
Als u na ontslag uit het ziekenhuis zorg nodig heeft van de thuiszorg (verpleegkundige en of verzorgende zorg) of van een andere AWBZ-instelling, kan de afdelingsverpleegkundige het Transferbureau van Rijnstate inschakelen. De medewerkers van het Transferbureau bekijken samen met u welke zorg u nodig heeft. Zij vragen deze zo nodig voor u aan en regelen de eventuele nazorg. Voor het regelen van huishoudelijke hulp moet u naar het WMO loket van uw eigen gemeente. Dat kan het ziekenhuis niet voor u regelen.

Behandelteam 

Behandelend specialist 
Onze medische specialisten werken nauw met elkaar samen. Zij hebben de taken onderling verdeeld, waardoor het kan voorkomen dat een andere arts bij u komt of de operatie uitvoert dan de arts die u heeft opgenomen. Onderling houden deze artsen contact met elkaar over uw gezondheidstoestand. Wilt u per se geopereerd worden door uw eigen arts, dan kunt u dit aangeven. Waar mogelijk wordt hier rekening mee gehouden. De artsen worden bijgestaan door één of meer arts-assistenten of co-assistenten.

Hoofdbehandelaar 
Uw hoofdbehandelaar is de medisch specialist die voor u verantwoordelijk is tijdens uw opname. Dit kan een andere arts zijn dan de specialist die u kent van de polikliniek of de arts die u opgenomen heeft. U heeft op ieder moment één hoofdbehandelaar. De hoofdbehandelaar is verantwoordelijk voor de medische zorg, zoals de onderzoeken, de behandeling en het raadplegen van andere specialisten. Ook regelt hij/zij de afspraken die gemaakt worden als u naar huis mag en de communicatie met de huisarts of andere zorgverleners. De hoofdbehandelaar is uw aanspreekpunt bij vragen of problemen. U hoort van de arts of de verpleegkundige wie uw hoofdbehandelaar is. U kunt hier uiteraard ook zelf naar vragen.

Op de verpleegafdeling nemen arts-assistenten (of andere functionarissen, zoals verpleegkundig specialisten of physician assistants) vaak de dagelijkse zorg op zich. Zij nemen dan een aantal praktische taken over van de hoofdbehandelaar, zoals de dagelijkse visite. Dat gebeurt echter altijd onder de verantwoordelijkheid en supervisie van de hoofdbehandelaar. Bij een operatie of andere ingreep is de uitvoerend specialist gedurende de behandeling de hoofdbehandelaar. Omdat niemand altijd aanwezig kan zijn, is soms een andere arts uw hoofdbehandelaar, bijvoorbeeld tijdens avond- en nachtdiensten en in het weekend.

Andere deskundigen 
In overleg met u kan uw behandelend arts advies vragen aan andere specialisten of deskundigen in en soms buiten het ziekenhuis. Zij adviseren dan over bepaalde aspecten van uw ziekte of algemene gezondheidstoestand. Soms dragen zij zorg voor een deel van uw behandeling. Het is ook mogelijk dat uw arts in overleg met u de behandeling (en daarmee ook de eindverantwoordelijkheid) in zijn geheel overdraagt aan een andere specialist. In dat geval kunt u naar een andere afdeling worden overgeplaatst.

Specialist in opleiding 
Specialisten in opleiding zijn afgestudeerde artsen die in opleiding zijn tot medisch specialist. Rijnstate is een opleidingsziekenhuis voor diverse specialismen. Als u een behandeling of operatie moet ondergaan, bestaat daarom de kans dat u met een specialist in opleiding te maken krijgt. Ook de behandelend arts op de afdeling is meestal een specialist in opleiding. Deze artsen werken onder supervisie van een specialist. Wij vragen hierbij om uw medewerking. Alleen dan is het mogelijk om de toekomstige artsen/verpleegkundigen goed op te leiden.

Co-assistent 
In Rijnstate werken co-assistenten. Dit zijn medisch studenten die in het vijfde of zesde jaar van de studie geneeskunde zitten. Het theoretische gedeelte van hun opleiding hebben zij achter de rug. In het ziekenhuis doen zij praktijkervaring op. Daarom kan het voorkomen dat u twee keer wordt onderzocht: eerst door de co-assistent, vervolgens door de behandelend arts. Omdat co-assistenten nog in opleiding zijn, bestaat de kans dat ze niet op al uw vragen een passend antwoord weten. U kunt deze vraag dan altijd stellen aan de behandelend arts. Deze is en blijft verantwoordelijk voor uw behandeling. Wij vragen hierbij om uw medewerking. Alleen dan is het mogelijk om de toekomstige artsen/verpleegkundigen goed op te leiden.

Verpleegkundige 
Tijdens de opname krijgt u zoveel mogelijk te maken met dezelfde verpleegkundige(n). Voor u heeft dit als voordeel dat u degene die u verzorgt en verpleegt goed leert kennen. De verpleegkundigen overleggen dagelijks met elkaar en met de artsen. Bij afwezigheid van een verpleegkundige zijn collega’s door mondelinge en schriftelijke overdracht in staat elkaars verantwoordelijkheid over te nemen. De verantwoordelijkheid voor de organisatorische gang van zaken op een afdeling berust bij de leidinggevende van de afdeling.

Inlichtingen voor familie
De verpleegkundigen geven alleen algemene informatie over uw verblijf in het ziekenhuis aan twee contactpersonen die u heeft aangewezen. Andere familie, vrienden en kennissen kunnen alleen bij deze contactpersonen hiernaar informeren.
Wij delen medisch-inhoudelijke gegevens alleen met de wettelijke vertegenwoordiger van de patiënt, of na uitdrukkelijke toestemming van de patiënt met de contactpersoon. 

 

Algemene informatie 

Op al onze leveringen en diensten zijn algemene voorwaarden van toepassing. Deze zijn gedeponeerd bij de rechtbank in Arnhem en verkrijgbaar bij de recepties in het ziekenhuis of in te zien op de website www.rijnstate.nl. U aanvaardt de algemene voorwaarden op het moment dat u akkoord gaat met behandeling of diagnostiek in het ziekenhuis of de levering van goederen of diensten door het ziekenhuis accepteert.

Aansprakelijkheid 
Het ziekenhuis is niet aansprakelijk voor beschadiging, verlies of diefstal van uw eigendommen. Hieronder vallen ook trouwringen, kleding, brillen en eventuele prothesen. Laat uw kostbare spullen dus thuis. Bij een spoedopname kunt u uw waardevolle bezittingen het best aan familie of kennissen meegeven.

Rookbeleid 
Voor uw gezondheid vinden wij het belangrijk u in een rookvrije omgeving te ontvangen. Met ingang van 1 januari 2020 is Rijnstate helemaal rookvrij. Dit betekent dat er niet meer gerookt mag worden op het hele ziekenhuisterrein. Dit geldt op alle locaties voor patiënten, bezoekers en medewerkers.

Gebruik mobiele telefoon en andere devices  
Binnen Rijnstate wordt het gebruik van mobiele telefoon en andere mobile devices zoals smartphones, tablets en laptops toegestaan, mits u hierbij een afstand bewaart van tenminste 1 meter van medische apparatuur.

Balie Patiëntenvoorlichting 
In Rijnstate Arnhem is een balie Patiëntenvoorlichting aanwezig. Deze bevindt zich op de begane grond in het Atrium. U kunt hier onder andere terecht voor algemene informatie over ziekten en behandelingen. Daarnaast helpen de medewerkers u graag aan folders en adressen van patiëntenorganisaties.

Wist u dat Rijnstate een cliëntenraad heeft? 
Wij stellen ons graag aan u voor. De cliëntenraad staat voor het verbeteren van de positie van de patiënt en het verhogen van de kwaliteit van de zorg. Als cliëntenraad vinden wij een goede relatie en wederzijds vertrouwen tussen patiënt en zorgverleners belangrijk. We streven naar zorg waarbij de patiënt zich gehoord en gezien voelt. Onderwerpen waar wij Rijnstate over adviseren zijn onder andere: samen beslissen, privacy, digitalisering in de zorg, voeding en gastvrije ontvangst.

Hoe bereikt u ons? 
Meer over ons leest u op onze website www.rijnstate.nl/clientenraad. Heeft u vragen of suggesties? Stuur een mail naar clientenraadrijnstate@kpnmail.nl
Wij horen graag van u!

Als u vindt dat het beter kan 
Hoe iedereen zijn best ook doet, het kan toch voorkomen dat er iets niet naar wens gaat. Mocht dat zo zijn, dan kunt u dat het beste direct bespreken met degene die het aangaat of met de leidinggevende van de afdeling. Ook kunt u uw klacht bespreken met de klachtenfunctionaris of voorleggen aan de Klachtencommissie. Op de afdeling en bij de balie Patiëntenvoorlichting is een folder over de klachtenregeling verkrijgbaar. Daarin staat beschreven hoe en waar u een klacht kunt indienen en wat er vervolgens mee wordt gedaan.
Wilt u uw onvrede wel kenbaar maken, maar niet direct een formele klacht indienen of de klachtenfunctionaris inschakelen? Maak dan gebruik van het klachtenformulier. U kunt dit formulier downloaden van www.rijnstate.nl.

Rechten 
In de gezondheidszorg heeft elke patiënt een aantal rechten die zijn vastgelegd in de Wet op de Geneeskundig Behandelingsovereenkomst (WGBO). Het gaat hierbij onder andere om: 

  1. het recht op informatie
  2. inzage in uw dossier
  3. het geven van toestemming voor onderzoek of behandeling
  4. het recht op een second opinion.

Meer informatie vindt u in de folder “Privacy en persoonsgegevens” en de folder “Patiëntenrechten”. Deze zijn verkrijgbaar op de afdeling, bij de balie Patiëntenvoorlichting en via onze website www.rijnstate.nl.

Wetenschappelijk onderzoek van restmateriaal
Bij sommige ingrepen en onderzoeken wordt lichaamsweefsel zoals bloed, huid of spierweefsel verwijderd voor verder onderzoek. Het materiaal dat overblijft, kan worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek. Dit gebeurt zonder dat de persoonlijke gegevens van de patiënt bekend zijn. Uw privacy blijft gewaarborgd. Mocht een onderzoeker uw gegevens wel nodig hebben, dan vraagt uw specialist u vooraf om toestemming. Als u bezwaar heeft tegen het (eventuele) gebruik van restmateriaal, kunt u ons dit op elk gewenst moment laten weten, maar bij voorkeur vóór de ingreep.

Ontslag 

Naar huis 
De arts bespreekt met u hoe lang de verwachte opnameduur is. Als u weer naar huis kunt, overlegt uw behandelend arts dat met u, in principe 24 uur van tevoren. Over het algemeen gaat u rond 10.00 uur met ontslag.

Ontslaggesprek 
Voordat u naar huis gaat, evalueert een verpleegkundige met u uw verblijf in het ziekenhuis. Daarnaast hoort u wat u thuis kunt verwachten en welke maatregelen u eventueel moet treffen.

Nazorg 
Uw arts bespreekt met u de leefregels die u thuis in acht moet nemen. Als u nog medicijnen moet blijven gebruiken, krijgt u hiervoor een recept mee. U kunt dit recept inleveren bij uw eigen apotheek of in Rijnstate Arnhem bij de poli-apotheek naast de hoofdingang. Als u in Rijnstate Zevenaar opgenomen was, dan wordt dit recept naar uw eigen apotheek doorgestuurd.

Op enkele afdelingen loopt een ontslagmedicatie-project. Als u hier na opname weer naar huis mag, wordt aan uw apotheek doorgegeven welke medicijnen u nog moet blijven slikken. Eventuele recepten worden rechtstreeks naar uw apotheek gestuurd.

De specialist informeert uw huisarts meestal schriftelijk. In deze ontslagbrief staan alle gegevens over uw behandeling en de nazorg. Als u thuis problemen heeft, kunt u contact opnemen met uw huisarts.

Bezoekersinformatie 

Bezoektijden 
Veel afdelingen hanteren een doorlopend bezoekuur van 14.00 tot 20.00 uur. Alle actuele bezoektijden staan op www.rijnstate.nl en op het bezoekerskaartje (in Arnhem te krijgen bij de gekleurde balies in het atrium, in Zevenaar bij de receptie). Hierop staan ook de afdelingen met afwijkende bezoektijden.

In Arnhem kunnen bezoekers het ziekenhuis tussen 23.00 en 7.00 uur alleen via de ingang van de Spoedeisende Hulp betreden.

Bezoek 
Het bezoekuur is voor de patiënt vaak een welkome onderbreking op de dagelijkse gang van zaken. Om ervoor te zorgen dat het bezoekuur voor iedereen goed verloopt, hanteren wij de volgende regels:

  • Niet meer dan twee bezoekers per patiënt. De ervaring leert dat meer dan twee bezoekers per patiënt meestal te vermoeiend of te belastend is voor u of andere patiënten. Vooral de ernstig zieke patiënt stelt zijn rust op prijs. Het is mogelijk dat deze patiënt samen met minder ernstig zieke patiënten op een kamer ligt. Het is daarom belangrijk om hier tijdens de bezoekuur rekening mee te houden. Het beste kunt u een familielid vragen een goede spreiding van het bezoek te regelen.

Privacy
Uit respect voor de privacy, geven we informatie over patiënten alléén aan hun geregistreerde contactpersoon of wettelijke vertegenwoordiger. We vragen hiervoor uw begrip. Als de bezoeker niet weet op welke kamer/afdeling de patiënt ligt, vragen we de bezoeker om voor deze informatie contact op te nemen met de contactpersoon van de patiënt. Zorg er als patiënt daarom voor dat u uw bezoekers vooraf informeert.

  • Bezoek moet zich houden aan de aangegeven bezoektijden. Tijdens het doorlopende bezoekuur van 14.00 tot 20.00 uur gaat de zorg voor de patiënt altijd voor. Het kan dus gebeuren dat het bezoek even moet wachten omdat verpleegkundigen of andere zorgverleners bezig zijn met de zorg voor de patiënt. Uiteraard kan in overleg met de verpleegkundigen in bijzondere situaties van deze regels worden afgeweken.
  • Sommige patiënten worden geïsoleerd verpleegd. Op de deur van de kamer van de patiënt wordt dit duidelijk aangegeven. Het is belangrijk dat het bezoek deze aanwijzingen volgt. Als daar vragen over zijn, beantwoordt de verpleegkundige deze graag.

Infectieziekte 
Als een bezoeker een infectieziekte heeft, moet hij of zij eerst even contact opnemen met een verpleegkundige van de afdeling. Die beoordeelt of het voor u wel verantwoord is dit bezoek te ontvangen.

Het Oeverhuis 
De Stichting Het Oeverhuis biedt logeergelegenheid aan familie en relaties van opgenomen patiënten. Als de behandelend arts of de verpleegkundige van de afdeling het noodzakelijk vindt dat familie of relatie in de buurt van de patiënt blijft, kan gebruik worden gemaakt van één van de logeerkamers van Het Oeverhuis. Meer informatie over het Oeverhuis kunt u vinden op www.rijnstate.nl/oeverhuis.

Onze locaties 

Rijnstate Arnhem
Wagnerlaan 55
Arnhem

Rijnstate Zevenaar
Hunneveldweg 14A
Zevenaar

Parkeren 
Op onze locatie in Zevenaar kunt u uw auto gratis parkeren. In Arnhem parkeert u uw auto tegen betaling op een van de parkeerterreinen van het ziekenhuis. Er is ook een dagkaart en een weekkaart verkrijgbaar in de betaalautomaat bij de parkeergarage. Met deze dag- of weekkaart kunt u de hele dag of week zo vaak en zo lang als u wilt van het parkeerterrein gebruikmaken.

Voor meer informatie over onze locaties kunt u terecht op www.rijnstate.nl

Patiëntveiligheidskaart 

Bron veiligheidskaart: https://www.patientenfederatie.nl/informatiekaarten

Handhygiëne 

Was uw handen: 

  • na hoesten/niezen;
  • na toiletgebruik;
  • voor het eten;
  • bij zichtbaar verontreinigde handen.

U kunt uw handen desinfecteren bij binnenkomst in het ziekenhuis.

Hoesthygiëne 

Om overdracht van bacteriën en virussen te voorkomen, is het belangrijk dat u de juiste hoesthygiëne toegepast. Goede hoesthygiëne bestaat uit: 

  • hoesten/niezen met een afgewend gezicht;
  • hoesten/niezen in een papieren zakdoekje;
  • na hoesten/niezen het papieren zakdoekje weggooien in de afvalemmer;
  • hoesten/niezen in de elleboog indien u geen papieren zakdoekje voor handen heeft;
  • na hoesten/niezen de handen wassen met water en zeep 
Sluiten

Welke informatie wilt u downloaden?

De pagina die u nu bekijkt, is automatisch aangevinkt om te downloaden. Ziet u hieronder nog meer pagina’s staan? Dan kunt u zelf aanvinken welke pagina’s u wilt toevoegen.

De huidige pagina

Lettergrootte PDF
Deel PDF via: