Voedingsrichtlijnen bij een high output ileostoma
Specialist in spreekkamer geeft patiënte een hand

Voeding en vocht

Bij een high output ileostoma is het belangrijk om uw voeding aan te passen. U doet dit om ervoor te zorgen dat de productie van uw stoma minder wordt. Vermijd voedingsmiddelen die de productie van de stoma kunnen verhogen. Kies voor voedingsmiddelen die ervoor zorgen dat het vocht juist beter wordt opgenomen.

Eet 6-8 kleine maaltijden verdeeld over de dag
Door de maaltijden over de dag te spreiden, wordt het aanbod van voeding in de darm beter verdeeld. Dit zorgt voor een zo goed mogelijke opname van voedingsstoffen in de rest van de darm.

Drink niet teveel bij de maaltijden
Drink bij de maaltijd niet meer dan 150 ml. Drink het niet achter elkaar op, maar verdeel het in slokjes. Op deze manier gaat het voedsel langzamer door het maagdarmkanaal.

Eet een droog zetmeelrijk product bij het drinken
Voorbeelden zijn brood, rijstcrackers, knäckebröt, beschuit, toast, rijstwafels. Zetmeelrijke producten binden het vocht in het maagdarmkanaal waardoor dit langer in het lichaam blijft. Als u dit combineert met hartig broodbeleg zoals kaas of vleeswaren, blijft het vocht nog langer in het maagdarmkanaal.

Beperk vezelrijke voedingsmiddelen
Beperk de inname van oplosbare vezels uit peulvruchten, groente en fruit en de grove vezels van volkoren graanproducten.

Drink maximaal 2,5 liter per dag
Veel drinken kan leiden tot een grotere vochtproductie van de stoma. Wanneer de stomaproductie toeneemt, denkt u misschien dat u meer moet gaan drinken. Maar wanneer u teveel drinkt, kan de darm het vocht niet meer opnemen. De productie van de stoma neemt daardoor alleen maar toe. Dit gebeurt ook als u een grote hoeveelheid achter elkaar drinkt.

Alsmaar meer gaan drinken om uitdroging te voorkomen, werkt dus averechts! Houdt daarom maximaal 2,5 liter aan. Hierbij rekent u alles mee wat vloeibaar is, dus ook melkproducten en soep. Verdeel het drinken goed over de dag, Drink bij voorkeur de hele dag door kleine slokjes.

Drink vooral isotone dranken
Er zijn drie soorten dranken: hypotoon, hypertoon en isotoon. Ze zeggen iets over de concentratie van voedingstoffen in de drank. Dranken die qua concentratie veel afwijken van het bloed, trekken in de darm vocht aan, wat zorgt voor meer vochtverlies.

- Hypotone dranken
Hypotone dranken bevatten minder dan 6 gram koolhydraten per 100 milliliter en gaan snel door de maag. Dit komt doordat de concentratie van koolhydraten lager is dan in het bloed. Maar de uitwisseling met de dunne darm verloopt trager. Hierdoor kunnen darmklachten optreden zoals bijvoorbeeld ‘klotsende darmen’ tijdens het lopen.

Voorbeelden van hypotone dranken zijn: water, thee zonder suiker, light frisdrank en hypotone sportdranken. Drink hiervan maximaal 500 milliliter per dag.

- Hypertone dranken
Hypertone dranken bevatten veel koolhydraten, meer dan 8 gram per 100 milliliter. Doordat de concentratie van koolhydraten hoger is dan in het bloed, wordt er vocht aangetrokken in de darm en neemt de stomaproductie toe.

Voorbeelden van hypertone dranken zijn: frisdrank, vruchtensap, limonade en hypertone sportdranken zoals AA high energy. Drink hiervan ook maximaal 500 milliliter per dag.

- Isotone dranken
Isotone dranken bevatten de juiste hoeveelheid zout of suiker, waardoor ze snel opgenomen worden vanuit de darm in het bloed. De hoeveelheid ontlasting wordt dan minder en het vochtverlies neemt af. Isotone dranken bevatten 6 tot 8 gram koolhydraten per 100 milliliter. Ze worden snel opgenomen in het bloed. Dit komt doordat de concentratie koolhydraten hetzelfde is als in het bloed. Isotone dranken bevorderen de opname van suikers en zouten in de darmen. Hierdoor wordt ook het vocht makkelijker opgenomen vanuit uw darm. De hoeveelheid ontlasting wordt dan minder en het vochtverlies neemt af.

Voorbeelden van isotone dranken zijn: karnemelk, bouillon, groenten- en tomatensap, isotone sportdrank en ORS. Drink hiervan minimaal 500 milliliter per dag, beter nog 1 liter.

Hypotone dranken
Maximaal 500 ml per dag
Isotone dranken
Minimaal 500 ml per dag
Hypertone dranken
Maximaal 500 ml per dag
Water Bouillon Limonade
Thee/koffie zonder suiker Cup-a-soup Roosvicee
Light frisdrank Groente- of tomatensap Chocolademelk
Limonade met zoetstof ORS Vanillevla
  Melk Energieverrijkte pap
  Karnemelk Appelmoes
  Yoghurt Vruchtensap
  Ongezoete pap Frisdrank
  Light vruchtensap Drinkvoeding
Hypotone sportdrank Isotone sportdrank Hypertone sportdrank
AA drink sportwater AA Drink Isotone AA drink high energy
Gatorade zero AA Drink Pro-Energy Extran energy
  AA Drink Iso-Lemon  
  Isostar Hydrate   
  Gatorade  
  Aquarius  

Gebruik ORS
Het gebruik van een combinatie van glucose (suiker) met zout zorgt ervoor dat vocht beter wordt opgenomen in de darm en dat de stomaproductie minder wordt. Een voorbeeld hiervan is ORS (Oral Rehydration Salt). ORS is te koop bij de apotheek, maar kunt u ook zelf maken. Dit kunt u als volgt doen:

Voeg aan 1 liter water toe:

  • 20 gram suiker;
  • 3.5 gram keukenzout (natriumchloride);
  • 2.5 gram baksoda, ook wel baking soda of zuiveringszout (natriumbicarbonaat) genoemd.

Baksoda is te koop in de supermarkt, bij de drogist of online. Let er wel op dat het product uit 100% natriumbicarbonaat bestaat. In plaats van 20 gram suiker kunt u ook 35 ml limonadesiroop gebruiken. Drink 250 tot 500 milliliter ORS in kleine slokjes verdeeld over de dag.

Als u geen ORS gebruikt is het belangrijk dat u extra zout gebruikt. Dit doet u door vaker soep of bouillon te nemen en extra zout toe te voegen bij de bereiding van de maaltijd.

Sluiten

Welke informatie wilt u downloaden?

De pagina die u nu bekijkt, is automatisch aangevinkt om te downloaden. Ziet u hieronder nog meer pagina’s staan? Dan kunt u zelf aanvinken welke pagina’s u wilt toevoegen.

De huidige pagina

Lettergrootte PDF
Deel PDF via: