Voedingsadviezen na een maagoperatie
Specialist in spreekkamer geeft patiënte een hand
Laatste informatie over het coronavirus

Voedingsadviezen voor thuis

Eet rustig en kauw goed

Het eten kan dan zo goed mogelijk verteerd worden.

Eet vaker kleinere hoeveelheden

Na een maagoperatie kunt u per keer minder eten en drinken dan u gewend was. Ook kunt u sneller een vol gevoel hebben. Om toch voldoende energie en voedingstoffen binnen te krijgen raden we aan om zes tot acht kleine maaltijden goed verspreid over de dag te gebruiken. 

Na een (gedeeltelijke) maagresectie heeft u waarschijnlijk niet of veel minder het gevoel dat u honger heeft. Uw lichaam geeft dan niet meer aan dat u moet eten. Eet daarom met behulp van de klok. Dit betekent dat u elke anderhalf tot twee uur iets eet en drinkt. Als u langer de deur uit gaat, neem dan ook iets te eten mee zodat u geen moment om te eten hoeft over te slaan.

Drink minimaal 1,5 liter per dag

Voldoende drinken is erg belangrijk. Zorg ervoor dat u minimaal 1,5 liter drinkt (dat zijn 10 tot 12 glazen). Probeer vooral buiten de maaltijden om te drinken. Drinken tijdens de maaltijd geeft snel een vol gevoel en kan leiden tot dumpingklachten. Meer over dumping leest u bij het hoofdstuk Klachten.
Drink vooral dranken waar energie in zit, zoals (volle) melkproducten, vruchtensap en limonade. Dranken als koffie, thee, water en bouillon leveren geen energie.

Eet vooral eiwitrijke producten

Bij een gezonde voeding horen groenten en fruit. Ze leveren onder andere vitamines, mineralen en vezels. Toch zijn groente en fruit de eerste maanden na de operatie minder belangrijk, omdat ze maar weinig energie en eiwitten leveren. Eiwitrijke producten zoals vlees en zuivel, hebben dan voorrang!

Voorkom tekorten, neem een speciale multivitamine

Na een maagoperatie kan er een tekort aan ijzer en vitamine B12 ontstaan. Dit komt omdat het lichaam ijzer en vitamine B12 nu minder goed kan opnemen.  IJzer wordt in de maag met behulp van maagzuur omgevormd in een beter opneembare vorm. Doordat er na een maagoperatie geen of weinig maagzuur meer is, wordt het niet meer voldoende omgevormd en dus minder goed opgenomen. Vitamine B12 wordt in de dunne darm opgenomen nadat het is verbonden met intrinsic factor, een stof die in de maag wordt aangemaakt. Na een maagoperatie wordt geen intrinsic factor meer gevormd en kan vitamine B12 niet goed meer worden opgenomen. 

Andere vitamines, mineralen en spoorelementen kunnen wel goed opgenomen worden. Doordat uw voedingspatroon verandert na de operatie kan het toch zijn dat u minder of onvoldoende vitamines, mineralen of spoorelementen binnenkrijgt. Om tekorten te voorkomen raden we daarom aan om Fitforme WLS Forte te nemen (of een vergelijkbare andere multivitamine zoals Flinndal WLS, Wapiti speciaal multivitamine, of vitaminen op recept WLS Subliem GBP formule). Dit is een speciale multivitamine met een extra hoge dosering ijzer en vitamine B12. Fitforme WLS Forte is niet verkrijgbaar bij apotheek of drogist, maar is te bestellen via de website van Fitforme

Wij raden u aan om jaarlijks de hoeveelheid ijzer en vitamine B12 in uw bloed door uw huisarts te laten controleren.

Voorkom ondervoeding

Als er sprake is van ondervoeding heeft het lichaam een tekort aan eiwitten, energie en/of voedingstoffen, zoals vitamines en mineralen. Het risico op ondervoeding is groter wanneer u veel gewicht verliest. Een beetje gewichtsverlies na de operatie is onvermijdelijk maar probeer dit zo veel mogelijk te beperken. Verlies van lichaamsgewicht tijdens uw herstel betekent namelijk niet alleen verlies van vet. De hoeveelheid lichaamsweefsel kan afnemen en uw organen kunnen hun werk minder goed gaan doen. Hierdoor geneest de wond minder goed en heeft u meer kans op infecties. U herstelt minder snel en voelt zich minder goed.

Na de operatie is het daarom belangrijk om voeding met voldoende energie en eiwitten te eten en drinken. Eiwitten zijn bouwstoffen die nodig zijn voor de opbouw, het onderhoud en het herstel van de spieren en organen. Eiwitten zitten in dierlijke producten zoals vlees, vis, kip, gevogelte, eieren, melk, karnemelk, yoghurt, vla, pap, kwark, (smeer)kaas en ei. Maar ook tahoe, tempé, vegetarische vleesvervangers, noten en peulvruchten (zoals witte en bruine bonen) bevatten veel eiwitten.

Probeer per dag minimaal 1.2 - 1.5 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht te eten.
Bij een lichaamsgewicht van 60 kilo, heeft u 72 tot 90 gram eiwit per dag nodig. Onderstaande tabel geeft een overzicht van de meest eiwitrijke producten.

Voedingsmiddel

Portie

Eiwit (gram)

Vlees 100 gram 20
Vis 100 gram 18
Vegetarische vleesvervanging 100 gram 16
Kwark, naturel 1 schaaltje (150 ml) 15
Yoghurtdrank 1 beker (250 ml) 10
Melk/karnemelk/chocolademelk 1 beker (250 ml) 9
Kaas 1 plak (30 gram) 7
Ei 1 stuk (50 gram) 7
Yoghurt 1 schaaltje (150 ml) 6
Pap 1 schaaltje (150 ml) 5
Vla 1 schaaltje (150 ml) 5
Bruine/witte bonen (gekookt) 1 opscheplepel (60 gram) 5
Noten en pinda's 1 eetlepel (20 gram) 5
Vleeswaren Voor 1 snee (20 gram) 4
Huzarensalade 1 bolletje (50 gram) 3

 

Tips om uw voeding energierijker te maken:

  • Smeer een dikke laag boter of margarine op brood;
  • Beleg elke boterham ruim met kaas of vleeswaren;
  • Kies voor volle melk en melkproducten;
  • Gebruik jus of een sausje voor over vlees en groenten. Doe er eventueel een extra klontje boter, scheutje room of crème fraiche door;
  • Voeg (ongeklopte) slagroom toe aan koffie, pap, vla, yoghurt en soep;
  • Kies voor energierijke dranken zoals melkproducten, vruchtensap en limonade.

Drinkvoeding

Soms is het moeilijk om alleen met gewone voedingsmiddelen op gewicht te blijven of alle voedingstoffen binnen te krijgen. Dan kan het nodig zijn om uw voeding aan te vullen met drinkvoeding. Drinkvoeding is een drank met extra energie, eiwitten, vitamines en mineralen. Uw diëtist beoordeelt of u drinkvoeding nodig heeft en kan advies geven over de soort en de hoeveelheid die het meest geschikt voor u is. Als u in aanmerking komt voor drinkvoeding regelt de diëtist een machtiging en wordt het vergoed vanuit de basisverzekering.

Als uw bloed wordt gecontroleerd door de trombosedienst, adviseren wij u om door te geven dat u drinkvoeding gebruikt. Het is ook belangrijk om de trombosedienst op de hoogte te brengen als de hoeveelheid drinkvoeding die u neemt verandert.

Houd uw gewicht in de gaten

Het is belangrijk om wekelijks uw lichaamsgewicht te controleren op een vast moment op de dag. Doe dit bij voorkeur voor het ontbijt, op dezelfde weegschaal en in dezelfde kleding. Schrijf uw gewicht op met de datum van het wegen erbij. Bij gewichtsverlies is het verstandig om contact op te nemen met uw diëtist.

Datum

Gewicht

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Zorg voor voldoende lichaamsbeweging

Alleen goede voeding is niet genoeg voor een goed herstel. Ook voldoende lichaamsbeweging is belangrijk. Niet bewegen zorgt ervoor dat de spieren in het lichaam in omvang en kracht afnemen. Om uw spieren zo sterk mogelijk te houden of te laten toenemen in kracht is het belangrijk om elke dag te bewegen. Dit kan pas als uw wonden genezen zijn en u dit lichamelijk weer aankunt. In de eerste weken is bewegen vooral vooral het ondernemen van dagelijkse activiteiten. Zo kun u zelf een paar kleine boodschappen of lichte huishoudelijke taken doen of (korte) wandelingen maken. Vermijd de eerste zes weken zware werkzaamheden en zwaar tillen. Doe ook geen contactsporten en sporten die veel lichamelijk inspanning van u vragen.

Sluiten

Welke informatie wilt u downloaden?

De pagina die u nu bekijkt, is automatisch aangevinkt om te downloaden. Ziet u hieronder nog meer pagina’s staan? Dan kunt u zelf aanvinken welke pagina’s u wilt toevoegen.

De huidige pagina

Lettergrootte PDF
Deel PDF via: