1. Spraak- en taalontwikkeling
Aandoening en behandeling
Specialist in spreekkamer geeft patiënte een hand

Spraak- en taalontwikkeling

Het praten van een kind ontwikkelt zich stap voor stap. Elk kind doet dat op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo. Dit moet echter wel binnen een bepaalde norm gebeuren.

Hoewel de meeste baby’s hun eerste woordjes rond het eerste jaar zeggen, beginnen ze direct na de geboorte al te leren wat communicatie is. In het begin kunt u aan de bewegingen, gezichtsuitdrukkingen en het stemgebruik van uw kind merken wat het wil. Later leert een kind vaardigheden om een gesprekje aan te gaan.

Behalve dat taal een middel is om te communiceren, heeft taal nog een andere belangrijke functie. Het is een instrument voor denken en leren. Met behulp van taal kunnen we plannen maken, problemen signaleren, redeneren, alternatieven bedenken, problemen oplossen en fantaseren. Het leren van taal is belangrijk voor een goede sociale, emotionele en intellectuele ontwikkeling.

Naast de taalontwikkeling maakt een kind de spraakontwikkeling door. Langzaam leert een kind alle letters te zeggen en lettercombinaties te maken.

Logopedist aan tafel met twee kinderen en hun moeder

Behandeling

Het kan zijn dat de spraak- en/of taalontwikkeling van uw kind niet goed verloopt. Het kan vertraagd zijn ten opzichte van leeftijdsgenootjes. Maar het kan ook dat een onderdeel van de taal moeizaam gaat, zoals:

  • het vertellen van een verhaal;
  • het hebben van een te kleine woordenschat;
  • meer begrijpen dan zeggen;
  • klanken verkeerd uitspreken;
  • een klank consequent vervangen door een andere klank.

De kinderarts of KNO-arts verwijst uw kind door naar logopedie om de spraak en/of taal te onderzoeken. Als uit de testen blijkt dat logopedische begeleiding zinvol is, dan verwijzen we uw kind door naar een logopedist bij u in de buurt.

Onze specialismen

voor deze aandoening