Integrative medicine bij kinderen met astma
Specialist in spreekkamer geeft patiënte een hand
Laatste informatie over het coronavirus

Voeding

Hoe kan voeding uw kind met astma helpen?

Er is wetenschappelijk aangetoond dat kinderen met astma gebaat zijn bij voeding die rijk is aan antioxidanten, vitamine D, omega-3 en magnesium. Het heeft de voorkeur om deze ingrediënten uit de voeding te halen in plaats van uit supplementen (aanvullende tabletten of capsules die u bij de drogist kunt kopen).

Let op: Heeft uw kind een andere ziekte of allergie waardoor het niet alle voedingsmiddelen mag gebruiken? Houd hier dan rekening mee in de voeding. Heeft u twijfels over wat uw kind mag hebben, overlegt u dan met de arts.

Meer informatie over dit onderwerp vindt u op:

Overzicht voedingsmiddelen

Hieronder vindt u een globaal overzicht van voedingsmiddelen waar antioxidanten, vitamine D, omega-3 en magnesium in voorkomen.

Antioxidanten

Dit is een verzamelnaam voor stoffen die schadelijke stoffen onschadelijk maken maar ook een gunstig effect hebben op de afweer. De volgende stoffen werken als antioxidanten: vitamine E, vitamine C, bètacaroteen, selenium en zink.

 Vitamine E

  • Zonnebloemolie, margarine, halvarine, bak- en braadproducten
  • Noten en zaden (zoals zonnebloempitten)
  • Graanproducten, groenten en fruit
Vitamine C
  • Fruit (met name in citrusfruit, kiwi’s, bessen en aardbeien)
  • Groente, met name koolsoorten en paprika
  • Aardappelen
Bètacaroteen
  • Groene groenten
  • Fruit
Selenium
  • Vis
  • Noten, met name paranoten
  • Vlees
  • Volkoren graanproducten
Zink
  • Vlees
  • Kaas
  • Graanproducten
  • Noten
  • Schaal- en schelpdieren (garnalen en mosselen)

Vitamine D

Behalve voor sterke botten zorgt vitamine D ook voor sterke spieren, waaronder de ademhalingsspieren. Een tekort aan vitamine D kan leiden tot minder spierkracht. Artsen vermoeden bovendien dat vitamine D onze afweer versterkt.

Vitamine D
  • Vette vis, zoals tonijn, makreel en zalm
  • Producten die aangelengd zijn met vitamine D (zie hiervoor de beschrijving op het etiket van het product)
  • Kaas
  • Eigeel
  • Zonlicht!

Extra vitamine D is standaard nodig bij alle kinderen tot 4 jaar. Verder is extra vitamine D voor kinderen die tenminste 15 minuten per dag buiten komen met onbedekte handen en gezicht in principe niet nodig.

Omega-3 vetzuren

Omega-3-vetzuren hebben een gunstig effect op en ontstekingsprocessen en ondersteunen het immuunsysteem.

Omega-3
  • Vette vis en schaal- en schelpdieren (makreel, haring, zalm , sardines en forel)
  • Lijnzaadolie, raapzaadolie en soja-olie
  • Plantaardige (dieet)margarine
  • Walnoten

Magnesium

Magnesium is goed voor de vorming van bot en spieren, de overdracht van prikkels in spieren en in zenuwbanen en het goed functioneren van (ademhalings-)spieren. Dus ook het ontspannen van de spieren.

Magnesium
  • Volkoren graanproducten
  • Groente
  • Noten (amandelen) en zonnebloempitten (handje per dag)
  • Melk- en melkproducten
  • Vlees en water

Voorbeelden kinderdiëtisten in de regio

Arnhem-Noord

Kinderdiëtistenpraktijk: Vlieg en Melse Diëtisten, Praktijk voor voedselovergevoeligheid.
Adres: van Maerlantstraat 3, 6824 KX Arnhem
Telefoon: 06 - 83442995
Website: www.allergie-envoeding.nl

Arnhem-Zuid

Kinderdiëtiste en (Fysiotherapie) van Gilst,
Adres: Kromwijkplaats 2, 6843 HA Arnhem
Telefoon: 026 - 381 6043
Mail: info@fysiotherapievangilst.nl
Website: www.fysiotherapievangilst.nl

Zevenaar

Kinderdiëtistenpraktijk LEEF: Gezondheidscentrum Sevenaer
Contactpersoon: Merle Leenders, Kinderdiëtist en leefcoach
Oude Doesburgseweg 63, 6901 HH Zevenaar
Tel: 0316 - 343795
Tel: 06 - 83233342
Mail: info@lekkeretenenfit.nl
Website: www.lekkeretenenfit.nl



 

Sluiten

Welke informatie wilt u downloaden?

De pagina die u nu bekijkt, is automatisch aangevinkt om te downloaden. Ziet u hieronder nog meer pagina’s staan? Dan kunt u zelf aanvinken welke pagina’s u wilt toevoegen.

De huidige pagina

Lettergrootte PDF
Deel PDF via: