Gipsverband
Specialist in spreekkamer geeft patiënte een hand
Laatste informatie over het coronavirus

Oefeningen

Welke oefeningen kunt u doen?

Het is van belang dat u oefeningen doet met de arm of been die in het gips zit. Met de juiste bewegingen houdt u de gewrichten soepel en stimuleert u de bloedcirculatie. We raden aan om de bewegingsoefeningen meerdere keren per dag te doen, om de twee tot drie uur.

Oefeningen bij een ingegipste arm 

Maak een krachtige vuist, tel tot drie en strek daarna uw vingers. Doe dit vijf keer achter elkaar; het advies is elk uur (zie afbeelding 3).

Afbeelding 3

Strek en buig uw elleboog als deze niet in het gips zit. Doe dit vijf keer achter elkaar. We adviseren om dit elke twee tot drie uur te herhalen (zie afbeelding 4).

Draai rondjes met uw schouder. Doe dit vijf keer achter elkaar. We adviseren om dit elke twee tot drie uur te herhalen (zie afbeelding 4).

Afbeelding 4

Oefeningen bij een ingegipst been 

Ga zitten of liggen en til uw been gestrekt op, tel tot drie en leg uw been weer neer. Doe dit vijf keer achter elkaar. We adviseren om dit elke twee tot drie uur te herhalen (zie afbeelding 5 en 6).

Ga staan en til uw been met gebogen knie op, tel tot drie en laat uw been weer zakken. Doe dit vijf keer achter elkaar. We adviseren om dit elke twee tot drie uur te herhalen (alleen bij onderbeengips, zie afbeelding 7).

Afbeelding 5
Afbeelding 6
Afbeelding 7
Sluiten

Welke informatie wilt u downloaden?

De pagina die u nu bekijkt, is automatisch aangevinkt om te downloaden. Ziet u hieronder nog meer pagina’s staan? Dan kunt u zelf aanvinken welke pagina’s u wilt toevoegen.

De huidige pagina

Lettergrootte PDF
Deel PDF via: