Energie- en eiwitrijke voeding
Specialist in spreekkamer geeft patiënte een hand
Laatste informatie over het coronavirus

Voedingsadviezen

Er zijn verschillende manieren om met uw voeding meer energie en eiwitten in te nemen. Om spieren op te bouwen en uw conditie te verbeteren, is niet alleen voeding belangrijk, maar ook lichaamsbeweging. 

Algemene adviezen 

  • Verdeel de maaltijden goed over de dag en neem naast de hoofdmaaltijden ook (energierijke) tussendoortjes. Of neem verspreid over de dag vaker een kleinere maaltijd.
  • Sla geen maaltijden over.
  • Varieer zo veel mogelijk: wissel zoet, zuur en hartig af. Varieer ook met warme en koude gerechten en dranken.
  • Neem de tijd om te eten en neem niet te grote porties in één keer. Een bord vol kan erg ontmoedigend werken.
  • Vervang een warme maaltijd door een broodmaaltijd, als het warme eten u tegenstaat.
  • Eet niet te snel en kauw het eten goed.
  • Neem dranken waar energie in zit zoals vruchtensap, zuiveldranken en siroop. In koffie, thee en water zit geen energie. Voeg eventueel suiker, honing, siroop en stroop toe, bijvoorbeeld door koffie, thee, melk, vla, yoghurt, pap, vruchtenmoes en vruchtensap.
  • Neem wat extra vet. Vet levert veel energie (calorieën). Maak ruim gebruik van olie, boter, bak- en braadvet en volle zuivelproducten. Dat zorgt voor meer vet in uw voeding. Lees ook de tips verderop.
  • Maak ruim gebruik van eiwitrijke producten. Eiwitten haalt u vooral uit vlees(waren), kip, vis, ei, melk(producten), sojaproducten, peulvruchten en noten. Lees ook de tips verderop. 

Broodmaaltijd

  • Besmeer uw boterham royaal met margarine of roomboter.
  • Neem dubbel beleg op uw boterham en/of neem een plak extra plak kaas of vleeswaren uit het vuistje.
  • Breng variatie aan in de broodmaaltijd door brood te vervangen door een bolletje, krentenbrood, krentenbol, croissant, suikerbrood of een andere luxe broodsoort.
  • Kiest u voor krentenbrood, krentenbol, of suikerbrood, denk dan ook aan hartig beleg (eiwit). U kunt dit ook uit het vuistje erbij nemen.
  • Als u moeite heeft met het eten van vaste voeding zoals brood, beschuit of knäckebröd, kunt u ook kiezen voor pap, vla, (vruchten)yoghurt, kwark of een glas drinkontbijt. Kies hierbij voor de volle variant.
  • Probeer eens iets anders op brood zoals een slaatje, kroket, knakworstje of gebakken ei.
  • Een pannenkoek, poffertjes of een flensje kunnen ook als goede variatie voor de broodmaaltijd dienen, lekker met stroop, spek of kaas.

Beleg eens een boterham met: 

  • pindakaas en banaan
  • ham en kaas (maak er een tosti van)
  • omelet met kruiden of een gekookt eitje
  • zalm, tonijn of haring of in de vorm van een (kant en klare) salade
  • hüttenkäse met plakjes avocado

Warme maaltijd

  • Gebruik bij de bereiding van de maaltijd ruim boter of margarine en maak daar jus van.
  • Als (warm) vlees u tegenstaat, probeer dan eens fijngesneden vlees, ragout of koud vlees.
  • Wissel vlees af met kip, vis, omelet of een vegetarische vleesvervanger.
  • Maak een sausje voor over het vlees of de groenten. Doe er eventueel een extra scheutje room of crème fraîche door.
  • Roer een klontje boter, room of crème fraîche door de groenten.
  • Voeg eens wat kaas over de groenten, pasta, puree, ovenschotel en salade, bijvoorbeeld notenkaas, schimmelkaas of volvette Hollandse kaas.
  • Een bakje appelmoes of andere vruchtenmoes bij de warme maaltijd zorgt voor een frisse afwisseling.
  • Heeft u een dag minder energie om te koken, dan kunt u kiezen voor een kant-en-klare maaltijd of producten uit een blik, glas of diepvries. Deze hoeft u alleen maar op te warmen. Denk daarbij aan koel-verse maaltijden, diepvriesmaaltijden van de supermarkt of een maaltijd van de slager of groentewinkel. Ook kunt u maaltijden bestellen bij een cateringservice of andere maaltijdaanbieder.
  • U kunt ook voor twee dagen tegelijk koken en de helft invriezen.
  • Varieer met aardappelen. Neem eens gebakken aardappelen, puree, kroketten, rösti of frites.
  • Kies ook eens voor een samengesteld gerecht zoals rijst, pasta, aardappelen, stamppot, peulvruchten of een maaltijdsoep.
  • Mocht u veel moeite hebben met de warme maaltijd, maak dan een goedgevulde soep met veel vlees, groenten en vermicelli. Voeg er eventueel nog wat geraspte kaas of een scheutje room aan toe.
  • In bouillon zitten weinig voedingsstoffen. Een klein beetje bouillon voor de maaltijd kan wel de eetlust opwekken. Kies bij voorkeur voor gebonden soepen en verwerk in een heldere soep of bouillon gehaktballetjes, stukjes kip of geraspte kaas.

Zuivelproducten en kaas

  • Zuivelproducten zoals melk, melkproducten en kaas kunt u gebruiken bij uw hoofdmaaltijden, maar ook als tussendoortje.
  • In plaats van gewone yoghurt kunt u ook Griekse yoghurt kiezen, daar zit veel meer vet in.
  • Gebruik volle zuivelproducten en volvette 48+kazen, zoals roomkaas, brie, Parmezaanse kaas, Bluefort, gorgonzola.
  • Voeg een scheutje niet-geklopte (slag)room, crème fraîche, mascarpone of siroop toe aan een schaaltje vla of volle yoghurt.
  • Kijk eens naar kant-en-klare toetjes of pudding. Lekker met een toef slagroom.
  • Een toastje met een buitenlandse kaassoort kan lekker zijn voor tussendoor.
  • Als u geen zuivel kunt of wilt gebruiken, kunt u sojaproducten gebruiken. Sojaproducten leveren dezelfde hoeveelheid eiwit als zuivelproducten. Calcium en diverse B-vitamines worden eraan toegevoegd.

Dit zijn energierijke tussendoortjes

  • Een grote koek, een plak cake, een stukje chocolade of een candybar.
  • Een (room)ijsje, een schaaltje volle vla of yoghurt, een milkshake, een glas vruchtensap of een beker volle chocolademelk.
  • Huzaren- of zalmsalade, blokjes kaas of worst, een handje pinda’s, noten of chips, een kroket, haring of een bakje kibbeling.
  • Een cracker of beschuit, dik besmeerd met roomboter of margarine en royaal belegd met kaas of vleeswaren of een sneetje krentenbrood besmeerd met boter.
  • Als u op stap gaat of onderweg bent, neem dan ook iets te eten mee zoals een koek (Liga, Sultana, Evergreen, gevulde koek of stroopwafel), een krentenbol, een candybar, een pakje vruchtensap of (chocolade)melk.
  • Bouwsteentje. Dit is een energie- en eiwit-verrijkt gebakje dat verkrijgbaar is bij de meeste supermarkten. U vindt het in de diepvries.

Drinkvoeding

Drinkvoeding is een drank waar extra energie, eiwitten, vitamines en mineralen in zitten. Het is te verkrijgen in verschillende smaken en samenstellingen. Drinkvoeding wordt geadviseerd als u met ‘normale’ voeding niet voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.

Als u drinkvoeding wilt gaan gebruiken, overleg dan altijd met de diëtist. Het is alleen op recept verkrijgbaar. De diëtist kan beoordelen of u drinkvoeding nodig heeft en kan advies geven over de soort en hoeveelheid drinkvoeding die het meest geschikt voor u is. Als u in aanmerking komt voor het gebruik van drinkvoeding regelt de diëtist een machtiging. U krijgt de kosten dan vergoed vanuit de basisverzekering. Ook bespreekt de diëtist met u hoelang u de drinkvoeding nodig heeft.

Als uw bloed gecontroleerd wordt door de trombosedienst, geef dan door dat u drinkvoeding gebruikt. Zeg het ook tegen de trombosedienst als de hoeveelheid drinkvoeding die u gebruikt verandert.

Wanneer kunt u weer eten zoals u gewend was?

Het is niet nodig om deze voedingsadviezen te blijven opvolgen. Als u weer hersteld of op gewicht bent, kunt u weer eten zoals u eerder deed. Adviezen over goede voeding staan op de site van het Voedingscentrum.

Sluiten

Welke informatie wilt u downloaden?

De pagina die u nu bekijkt, is automatisch aangevinkt om te downloaden. Ziet u hieronder nog meer pagina’s staan? Dan kunt u zelf aanvinken welke pagina’s u wilt toevoegen.

De huidige pagina

Lettergrootte PDF
Deel PDF via: