Aandoening, behandeling en onderzoek
Specialist in spreekkamer geeft patiënte een hand
Laatste informatie over het coronavirus

Energie- en eiwitrijke voeding

U krijgt met uw huidige voeding te weinig voedingsstoffen binnen. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat u minder eetlust heeft. Het kan ook komen doordat u een hogere voedingsbehoefte heeft door ziekte of een (operatie)wond.
U heeft daarom het advies gekregen om energie- en eiwitrijke voeding te gaan gebruiken. Hier leest u meer over goede voeding en u krijgt praktische adviezen.

Waarom energie- en eiwitrijke voeding? 

Een goede voedingstoestand 

U heeft voeding nodig met veel energie en eiwitten om te zorgen voor een goede voedingstoestand. Een goede voedingstoestand houdt in dat het lichaam elk moment over voldoende energie, eiwitten, vitamines en mineralen kan beschikken en dat uw gewicht stabiel is. Een goede voedingstoestand is een voorwaarde voor een goede conditie en het is extra belangrijk als u ziek bent. U voelt zich beter en uw weerstand tegen infecties is hoger.

Risico op ondervoeding

Als u te weinig eet, loopt u het risico ondervoed te raken. Ook kan ziekzijn meer energie van uw lichaam vragen. Als u minder eet dan u nodig heeft, krijgt u te weinig eiwitten, vitamines, mineralen en energie (calorieën) binnen.

Wat zijn de gevolgen van ondervoeding? 

Het lichaam gebruikt in dat geval reservevoorraden uit vet- en spierweefsel. Zo worden vet en spieren afgebroken. Vooral de afbraak van spieren is nadelig. Dit kan tot gevolg hebben dat u meer moeite heeft om uw dagelijkse activiteiten uit te voeren of dat u zich sneller moe voelt, minder kracht heeft, (vaker) valt, minder zin heeft om te eten en sneller en ernstiger ziek wordt. Ook kan het zo zijn dat u vatbaarder bent voor infecties, langer nodig heeft om te herstellen na ziekte en wonden slechter genezen.

Hoe merkt u dat u ondervoed bent?
Ondervoeding kan zich uiten als ongewenst gewichtsverlies. Een schommeling in het gewicht van 1 á 2 kilo is normaal. U hoeft zich dan geen zorgen te maken. Bent u meer dan 6 kilo in een half jaar of 3 kilo in een maand afgevallen, dan kan dit wijzen op (een risico op) ondervoeding. U heeft dan energie- en eiwitrijke voeding nodig.

Wat is energie- en eiwitrijke voeding?

Energie
Voeding levert energie. Die energie hebben we nodig bij alles wat we doen, zoals lopen en fietsen, maar ook bij alles wat er in ons lichaam gebeurt. De hoeveelheid energie die u nodig heeft ligt onder andere aan uw lichaamslengte, uw leeftijd, uw geslacht en aan hoe actief u bent.

Een goede manier om te controleren of u voldoende energie binnenkrijgt is uw gewicht. Weeg uzelf één keer in de week op een vast moment. Blijft uw gewicht gelijk of stijgt het? Dan krijgt u voldoende energie binnen. Als uw gewicht daalt dan krijgt u (nog) niet genoeg energie binnen. Als u ziek bent is de behoefte aan energie groter dan normaal.

De energie halen we uit koolhydraten (dit is een verzamelnaam voor zetmeel en suikers) en vetten in de voeding.

Eiwit
Als u ziek bent, is eiwit de belangrijkste voedingsstof voor uw herstel. Eiwit is een bestanddeel van de voeding dat nodig is voor de opbouw en instandhouding van de spieren en herstel bij wonden. Eiwit is een bouwstof voor het lichaam. Als u te weinig energie binnenkrijgt, dan gaat uw lichaam de eiwitten gebruiken als energiebron (brandstof) in plaats van als bouwstof. Hierdoor worden uw spieren afgebroken.

Eiwit komt voornamelijk voor in dierlijke producten zoals vlees, vis, kip, kaas en zuivelproducten. Ook komt eiwit (in mindere mate) voor in brood, noten en peulvruchten zoals bruine en witte bonen.

 

Onze specialismen

voor deze aandoening
Sluiten

Welke informatie wilt u downloaden?

De pagina die u nu bekijkt, is automatisch aangevinkt om te downloaden. Ziet u hieronder nog meer pagina’s staan? Dan kunt u zelf aanvinken welke pagina’s u wilt toevoegen.

De huidige pagina

Lettergrootte PDF
Deel PDF via: