Aandoening, behandeling en onderzoek
Specialist in spreekkamer geeft patiënte een hand
Laatste informatie over het coronavirus

Be-Fit Aandacht voor ouderen tijdens de ziekenhuisopname

U bent opgenomen op de Acute Opname Afdeling (AOA), de afdeling Interne Geneeskunde, de Interdisciplinaire Afdeling (IDAZ) of de afdeling Geriatrie. Hier leest u over de Be-Fit-methode die wij op deze afdelingen toepassen. 

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat veel patiënten achteruit gaan tijdens een ziekenhuisopname. Dat kan lichamelijk en/of geestelijk zijn. Dit kan veroorzaakt worden door de ziekte zelf of door bijvoorbeeld bedrust, onvoldoende eten, weinig beweging en medicatie. U heeft een extra risico op achteruitgang wanneer u: 

  • boven de 85 jaar bent;
  • thuis met een loophulpmiddel liep;
  • al voor de opname lichamelijke beperkingen had;
  • al voor de opname problemen met het geheugen of verwardheid had of gehad heeft.

Wat is Be-Fit? 

Be-Fit betekent ‘blijf fit’. De Be-Fit-methode is een aanpak om uw gehele conditie te behouden of te verbeteren tijdens de opname. Het doel is dat u zo snel mogelijk en op een verantwoorde wijze weer naar huis kunt. 

Wat houdt Be-Fit voor u in? 

De verpleegkundige brengt aan het begin van de opname uw huidige situatie in kaart. Hiermee wordt het risico op mogelijke achteruitgang tijdens de opname bepaald. U kunt een laag of hoog risico hebben.

Laag risico 

Bij een laag risico kunt u in principe zelf uw conditie op peil houden. U krijgt dan van de verpleegkundige deze informtie met oefeningen. Deze oefeningen kunt u dagelijks (ook in het weekend) een aantal keren per dag doen. Ook controleren wij regelmatig of u voldoende eet en drinkt. Dit is belangrijk voor een spoedig herstel.

Hoog risico 

Bij een hoog risico wordt er per patiënt bekeken welke zorgverleners ingeschakeld worden, zoals een fysiotherapeut, ergotherapeut, logopedist of diëtist.

Daarnaast kunt u onder begeleiding van de verpleegkundige zelf veel doen om uw conditie te verbeteren. Bijvoorbeeld door meerdere keren per dag uit bed te gaan, in elk geval tijdens de maaltijden, en meerdere keren per dag een stukje te lopen, als dat mogelijk is.

Bewegen en fysiotherapie 

Beweging is belangrijk, juist tijdens de ziekenhuisopname. Ouderen hebben een snellere spierafbraak, zeker tijdens ziekte. Bij bedrust levert u per dag meer dan 1 procent aan spierkracht in.

Het is dus belangrijk dat u ondanks uw ziekte blijft bewegen als dit mogelijk is. U wordt hierin ondersteund door de verpleegkundige en zo nodig door de fysiotherapeut.

Ergotherapie 

Tijdens uw opname kunt u ergotherapie krijgen. Ergotherapie richt zich op de activiteiten en bezigheden van het dagelijks leven, zoals zelfverzorging en huishoudelijke werkzaamheden. Samen met de ergotherapeut bekijkt u welke activiteiten u gewend bent uit te voeren. Als het nodig is, kijkt de ergotherapeut mee bij deze activiteiten. Er wordt dan gekeken welke problemen u hierbij ondervindt. De ergotherapeut stelt op basis van uw mogelijkheden een behandelprogramma of advies op. Belangrijk is uw eigen inbreng hierbij.

Voeding 

Een goede voedingstoestand is een voorwaarde voor een goede conditie. Goed eten is extra belangrijk als u ziek bent. Bij ziekte is eiwit de belangrijkste voedingsstof voor herstel. Eiwit zit in onze voeding. Het is nodig voor de opbouw en het behoud van de spieren. Eiwit is ook hard nodig bij de genezing van wonden. Het is de bouwstof voor het lichaam. Door goed te eten, voorkomt u dat uw spieren worden afgebroken. Ook verloopt uw herstel dan beter.
Wij letten op uw inname van voeding. Als u risico loopt op ondervoeding krijgt u extra eiwitrijke voeding aangeboden. Dit wordt gedaan door de voedingsassistente. Ook kan het zijn dat de diëtist samen met u kijkt hoe u uw voeding kunt aanpassen. Belangrijk is dat u een zo goed mogelijke voeding krijgt.

Voor uitgebreidere informatie over welke producten geschikt zijn bij energie- en eiwitrijke voeding kunt u de informatie over Energie en eiwitrijke voeding bekijken op de website van Rijnstate.

Slikken 

Bij kwetsbare ouderen komen vaak slikproblemen voor. Slikproblemen kunnen leiden tot een longontsteking. Daarnaast bestaat er een risico op ondervoeding of uitdroging. Bij alle mensen boven de 75 jaar doet de verpleegkundige een sliktest. Afhankelijk van de uitkomst van de test kan de verpleegkundige uw voeding aanpassen. Bij bijzonderheden wordt u verder onderzocht door een logopedist.

Risico op verwardheid 

Tijdens de opname kan er verwardheid optreden. We noemen dit een delier. Een delier ontstaat meestal plotseling en gaat weer over. De oorzaak is meestal een lichamelijke ziekte. Gebleken is dat bij een delier rooming-in effectief kan zijn. Rooming-in betekent dat uw naaste ‘s nachts bij u blijft. We hopen dat u zich meer op uw gemak en gerustgesteld voelt als uw naaste ’s nachts aanwezig is. 

Meer informatie over (het voorkomen van) een delier vindt u in onze folders ‘Preventie van een delier’ en ‘In de war’

Oefeningen Fysiotherapie 

Doe als het mogelijk is de oefeningen dagelijks. Probeer de oefeningen te doen in drie setjes van tien herhalingen met tussendoor ongeveer één minuut pauze. U kunt de oefeningen afwisselend liggend, zittend of staand doen. Uw spieren mogen na het oefenen vermoeid aanvoelen.

Oefeningen in lig 

Enkeloefening:
Beweeg uw voeten zover mogelijk op en neer.

Knie strekken:

Druk de achterkant van uw knie in het bed (vijf tellen vasthouden).

 

(geen afbeelding)

Bilspieroefening:

Knijp afwisselend uw billen samen en ontspan.

Knie buigen:

Trek uw knie op door uw hiel over het bed richting het zitvlak te schuiven.

Been zijwaarts:

Schuif uw been gestrekt over de onderlaag naar buiten (ruglig) en weer terug.

 

Oefeningen in zit (zonder uw handen te gebruiken)

Knie strekken:

Laat uw bovenbeen op de stoel liggen en strek uw knie

Knie optrekken:

Hef uw knie zodat uw voet iets van de grond komt.

 

(geen afbeelding)

Knieën spreiden:

Laat uw voeten staan en breng uw knieën naar buiten en weer terug.

Voeten bewegen:

Til om beurten de hak en de voorvoet op.

 

Oefeningen in stand 

 

(geen afbeelding)

Opstaan en gaan zitten:

Vanuit een stoel met armleuningen opstaan en gaan zitten. Als het mogelijk is, kunt u dit doen zonder gebruik van de armleuningen.

Been zijwaarts:

Hef het been gestrekt zijwaarts.

Houd u met beide handen ergens aan vast en zorg dat uw romp recht blijft.

Knie heffen:

Hef uw knie voorwaarts.  

Houd u met beide handen ergens aan vast en zorg dat uw lichaam recht blijft.

Knie buigen: 

Breng uw hiel richting zitvlak.

Been gestrekt:

Achterwaarts heffen.

Tenenstand:

Ga op uw tenen staan. 

Vragen? 

Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen, stelt u deze dan gerust aan uw arts of verpleegkundige.

Sluiten

Welke informatie wilt u downloaden?

De pagina die u nu bekijkt, is automatisch aangevinkt om te downloaden. Ziet u hieronder nog meer pagina’s staan? Dan kunt u zelf aanvinken welke pagina’s u wilt toevoegen.

De huidige pagina

Lettergrootte PDF
Deel PDF via: