Uw ziekenhuis met lokaties in Arnhem, Zevenaar, Velp, Dieren en Arnhem-Zuid.


Bloeddrukmeting thuis direct zichtbaar in medisch dossier

17-02-2017 

Het Rijnstate Vasculair Centrum is gestart met een proef waarbij patiënten met een moeilijk te behandelen hoge bloeddruk thuis hun bloeddruk gaan meten. Uit onderzoek is bekend dat het thuis meten van bloeddruk een veel nauwkeuriger beeld geeft dan metingen in het ziekenhuis.

Wat nog niet bekend is, en wat Rijnstate met deze proef gaat onderzoeken, is hoe patiënten het thuis meten ervaren en of deze vorm van zorg kosteneffectief kan zijn. Voor deze proef heeft Rijnstate samen met InfoSupport de Rijnstate Thuismeetapp ontwikkeld. Deze app stuurt de gemeten bloeddruk automatisch, via een beveiligde route, door naar het medisch dossier van de patiënt.

In de reguliere behandeling komen patiënten met een moeilijk te behandelen hoge bloeddruk in enkele maanden tijd, vier keer naar het ziekenhuis voor controle van hun bloeddruk en behandelgesprekken met de internist. Voor mensen die meedoen, halveert dit aantal; ze gaan thuis hun bloeddruk meten. Dit doen ze drie keer een periode van vijf aaneengesloten dagen. In elke periode meten ze per dag twee keer hun bloeddruk, een keer ‘s ochtends en een keer ’s avonds. Elke thuismeting duurt zo’n tien minuten.

Veilig versturen van meetgegevens
De meetgegevens worden via de Rijnstate Thuismeetapp automatisch en op een veilige manier verstuurd naar het medisch dossier van de patiënt. Na de eerste en tweede meetperiode heeft de patiënt telefonisch contact met de internist. Tijdens dit contact worden de metingen besproken en eventueel de medicatie aangepast. Na de laatste meetperiode komt de patiënt weer terug in het Vasculair Centrum van Rijnstate om de behandeling af te sluiten en vervolgstappen te bepalen.

In het afgelopen periode is getest of de apparatuur en software veilig en betrouwbaar kunnen werken. Uiteindelijk zullen er in totaal twintig mensen meedoen aan de eerste proefserie in Rijnstate. Internist Marcel Hovens: “Het gebruik van een thuismeter en de directe verbinding met het ziekenhuis via de app is voor deze groep patiënten nieuw en innovatief. We verwachten dat deze vorm van behandelen zorgt voor minder bezoeken aan het ziekenhuis, meer tevredenheid bij de patiënt en dat we hiermee uiteindelijk onze zorg voor patiënten met een hoge bloeddruk verder kunnen verbeteren.”

Voor het einde van 2017 wordt de proef afgerond en worden de resultaten gepubliceerd.